Sint-Petrusbasiliek Boxtel

23-07-2015

‘Dit is belangrijk voor Jezus’

23 juli 2015 06:00 | Katholiek Nieuwsblad  in Inspiratie door Peter Doorakkers

Een groep Letse missionarissen trok een week lang door het bisdom Den Bosch. “Dit moet gewoon gebeuren.”

Als de muren van de Sint-Jan konden spreken, zouden ze misschien vertellen dat ze dit nog nooit gehoord hadden: er schalde afgelopen vrijdag Lets gezang door de gotische gewelven van de kathedraal van Den Bosch. Verantwoordelijk hiervoor was een Letse katholieke praise- en rockband, Ex Animo, die met een groepje lekenmissionarissen het bisdom aandeed. Op verschillende plekken – verder onder meer Tilburg en Liempde – hielden de jonge Letten evangelisatieacties: mensen werden op straat uitgenodigd om in de kerk een kaarsje aan te steken, even stil te staan bij hun intentie en wat te bidden, of gewoon te luisteren naar de band.

Het idee voor een evangelisatieactie in Nederland kwam al een tijd geleden op bij Andris Mikulis. De frontman van Ex Animo werd door een Nederlandse ex-collega gewezen op de “geloofscrisis” in ons land. Het bleef op dat moment echter bij een idee, lacht de frontman van Ex Animo, “omdat mijn vrouw en ik net ons derde kind hadden gekregen”.
Toen hij er afgelopen winter over sprak met de aartsbisschop van Riga moedigde deze de band aan om niet alleen te gaan, maar ook een groep jonge missionarissen uit zijn bisdom mee te nemen. Daarop werd contact met Nederland gelegd via de Bossche priesters Stefan Schevers en Jacques Grubben, die in de Letse hoofdstad het ‘Huis van de Eenheid’ hebben gesticht.

Toen hij in zijn omgeving zei voor evangelisatie naar Nederland te gaan, ontmoette Mikulis wel wat scepsis. “Ze zeiden: ‘Het is waardeloos om daar naar toe te gaan.’” Zelf dacht en denkt hij daar heel anders over: “Het moet gewoon gebeuren, om mensen naar de kerk te krijgen.” Dat vindt ook Gunta Ziemele, een van de missionarissen. Hoewel niet iedereen die ze aansprak, er even open voor stond, was ze toch “verrast” door het aantal mensen dat al op de eerste dag van hun missie op hun uitnodiging in ging. “Dat was een echt geschenk.” Op deze manier missioneren lijkt met menselijke ogen bekeken misschien zinloos, “maar met Gods blik bekeken, is het belangrijk. Voor Jezus is het belangrijk. Misschien is het voor iemand die aangesproken wordt, de eerste stap naar Hem”.

Het geheim zit hem volgens Ziemele in “openheid. Dat is wat je nodig hebt om mensen te bereiken”. Een van de gebedsavonden werd bezocht door een jongen die ze eerder die dag had op straat had uitgenodigd. Hij bleef de hele avond. “Hij bleek Jood te zijn en stelde veel vragen over het Evangelie. Ik sprak met hem over hoe wij bidden, en hij was verbaasd. Hij was geraakt, en nodigde ons allemaal uit naar een café te gaan waar hij voor ons betaalde. Ik denk dat het onze openheid was die het deed, de vrijheid waarmee we spraken en baden”.

Mikulis herinnert zich de twee meisjes die hij ontmoette. “Ze vroegen zich in de kerk af: ‘Wat is dat dan?’ – ‘dat’ was de hostie – en ‘Wat doen ze daar dan mee?’. Mensen raken in een kerk een beetje uit hun normale doen. Dat is heel gezond.” (PD)

Info: www.draugiem.lv/exanimo, www.facebook.com/exanimolv en www.pastoorke.nl. De muziek van Ex Animo is te beluisteren via www.soundcloud.com/ex-animo-lv.

Letse en Nederlandse missionarissen...