Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Optreden Ariosto Ensemble

02-04-2024

Middeleeuwse zang en muziek komen tot leven

Klassiek in de Kerken komt naar de Sint-Petrusbasliek in Boxtel. En wel met een bijzonder koor: het Ariosto Ensemble.

Op zaterdag 13 april om 16.00 uur verzorgt het Ariosto Ensemble een optreden in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Centraal bij het optreden staat de Missa Gaudeamus van Josquin Desprez (ca 1450-1521).

Het Ariosto Ensemble is een projectensemble met een voorkeur voor Renaissancemuziek. Een uniek ensemble -koor- dat bestaat uit zeer geschoolde zangers en zangeressen. Zij worden gedirigeerd door Renée Kartodirdjo.

In de vroege middeleeuwen stond de muzieknotatie nog in de kinderschoenen. Vocale meerstemmige zangvormen werden geleerd door nadoen, meedoen en samendoen.

In de vorm van de composities die het koor ten gehore gaat brengen is dit terug te horen: de imitatietechniek. Bij de imitaties volgen muzikale stemmen elkaar na. Vrij of heel letterlijk. Aan de hand van verschillende motetten, misdelen en canons zal het publiek horen hoe zangspelen in de middeleeuwen klonken.

Het belooft een bijzonder optreden te worden, met na de Gregoriaanse zang drie delen uit de Missa Gaudeamus van Josquin Desprez: Kyrie, Sanctus en Agnus Dei. Ook brengt het Ariosto Ensemble verschillende versies van het Salve Regina ten gehore: de oorspronkelijk gregoriaanse, een versie van Josquin Desprez en een variant van Johannes Ockeghem.

En om alles nog meer bijzonder te maken: onder andere Martijn Verbrugh (viola da gamba) en Eelco Kooiker (orgel) kleuren de stukken mee in.

Kaarten voor het optreden kosten vijftien euro en zijn bij binnenkomst aan de kerk à contant te koop; wie jonger is dan zeventien heeft gratis toegang. U kunt zich ook vooraf aanmelden via reserveren@klassiekindekerken.nl onder vermelding van de concertdatum 2 april 2024 en het aantal personen.
Een prachtig concert toegewenst!

Het Ariosto Ensemble treedt op in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel