Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Bloedprocessie, mooi programma

23-04-2024

100-jarig jubileum, terug van weggeweest met een feestelijk programma

Op zondag 26 mei trekt de Heilig Bloedprocessie bij goed weer door Boxtel. Deze keer met extra veel eer en aandacht. Het is namelijk 100 jaar geleden dat een van de doeken terug werd gebracht "van veilig onderdak" naar het thuishonk Boxtel.

Zondag 26 mei trekt bij goed weer de Heilig Bloedprocessie weer door Boxtel. Traditiegetrouw op de eerste zondag na Pinksteren. Vastgelegd in een oorkonde in het jaar 1380. Opgedragen door kardinaal Pileus de Prata.

Het Bloedwonder dateert dus van vóór 1380. Priester Eligius van den Aker stootte een kelk met geconsacreerde Miswijn om. De wijn veranderde in bloed. Hoe dit verder ging en hoe de twee altaardoeken in België belandden en een van de twee doeken vervolgens in 1924 terug naar Nederland keerde kunt u komen beluisteren en beleven tijdens de diverse activiteiten, Hoogmis en Bloedprocessie rondom zondag 26 mei 2024 in Boxtel.

Dit jaar is het een extra feestelijk gebeuren: Het is namelijk 100 jaar geleden dat de corporale (een van de twee altaardoeken) zijn weg terug vond naar de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel.
Onze bisschop Monseigneur De Korte en Bisschop Monseigneur Bonny (bisschop van Antwerpen) zullen samen met onze pastoor Geertjan van Rossem de feestelijke Eucharistieviering voorgaan op zondag 26 mei om 10.30 uur in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel.

Er worden nog lopers gezocht, jong en oud, voor in de processie. Wilt u meelopen? Dan kunt u zich onder andere opgeven via info@heilighartparochie.nl

Vanwege dit 100-jarig jubileum zijn er allerlei activiteiten in Boxtel georganiseerd door de Heilig Bloedstichting. In het document met de poster vindt u meer over de data, tijden en activiteiten. Van harte welkom om dit grote eeuwfeest met ons mee te vieren!

Meer informatie:

Heilig Bloeddoek Sint-Petrusbasiliek in Boxtel

Doneer

Meimaand Mariamaand

In mei een extra bloemetje voor Maria

advertentie
overlijdensberichten