Sint-Willibrorduskerk Esch

Een oude traditie...

18-04-2018

Vruchten der aarde

Gelovige mensen hebben altijd geweten dat het goed is om Gods zegen te vragen over het werk dat ze doen en over het resultaat van hun werk. “Als de Heer het huis niet bouwt, werken de bouwers vergeefs” (psalm 127). Juist in de zaaitijd en in de weken daarna is de boer zich bewust dat de goede afloop afhankelijk is van veel factoren die hij niet in de hand heeft. Uit dit besef is de gewoonte van de Kruisdagen ontstaan: drie dagen op een rij trok men biddend en zingend in processie door de landerijen. Deze gewoonte is al heel oud; op sommige plaatsen in Frankrijk bestond ze al rond het jaar 475. Vanouds zijn de Kruisdagen de drie dagen vóór Hemelvaart: maandag, dinsdag en woensdag.

Tradities komen en gaan; soms gaan ze en komen ze in enigszins veranderde vorm terug. Zo werd in Esch in 1984 de traditie van de kruisdagen in aangepaste vorm hersteld door pastoor J. Planken. Geen processie, maar een viering van de Eucharistie op één van de kruisdagen en dan bij voorkeur – dat was het bijzondere – op een plaats in het buitengebied, daar waar de mens de grond bewerkt en het vee verzorgt.

Die opzet is goed gelukt: vanaf 1984 werd ieder de jaar de Mis gevierd in een ruimte die als stal in gebruik was geweest. Dat was mogelijk door de medewerking van velen die hand- en spandiensten bewezen en vooral ook doordat iemand zijn voormalige stal beschikbaar stelde. Jarenlang was dat (om precies te zijn: op één keer na) de familie van Esch aan het Overeind. Van 1984 t/m 2017 (dat is dus met die één keer eraf geteld: 33 keer!) was de Mis voor de vruchten der aarde op de dinsdag vóór Hemelvaart in hun stal.

Maar wat als door verkoop en verhuizing die stal niet meer beschikbaar is? In Esch geen probleem. Amper was bekend dat Riëtte van Esch van Overeind 2 ging verhuizen of de buurman meldde zich aan: de familie Theo en Bets Spooren Overeind 4!! Hun voormalige stal is beschikbaar. De parochie is de familie van Esch zeer dankbaar voor die 33 keer en de familie Spooren voor het royale aanbod voor deze eerste keer. U bent welkom bij de Mis voor de Vruchten der aarde in het buitengebied van Esch op dinsdag 8 mei om 10.00 uur. Het adres is: familie Spooren, Overeind 4, één deur verder dan u gewend was. Emeritus pastoor N.Smulders zal, zoals u gewend bent, voorgaan in deze bijzondere viering!

Doneer

Onderhoud begraafplaatsen