Sint-Theresiakerk Lennisheuvel

Geslaagd kerstconcert in Theresiakerk

16-01-2016

Op derde kerstdag vanaf 3 uur werd de Sint Theresiakerk gevuld met de wonderschone klanken van kerstliederen, ten gehore gebracht door het Boxtelse kamerkoor Ratatouille en  met sprankelende Ierse kerstmuziek, gespeeld door het duo Spelt. Een hartverwarmende middag, omrand met toepasselijke gedichten.

Op 27 december stonden de eerste bezoekers al om half drie aan de deur om een goede plaats te hebben; de kerk was tegen drieën goed gevuld. Vele kaarsen zorgden voor een intieme sfeer en nadat iedereen een kop koffie had gedronken werd begonnen met een actueel gedicht over asielzoekers.

Vervolgens wisselden Ratatouille en Spelt elkaar af. De zangers en zangeressen van Ratatouille zongen een prachtig uitgebalanceerd repertoire van internationale kerstliederen zoals: Little drummer boy, O magnum mysterium en Il est né le divin enfant. De goede akoestiek zorgde ervoor dat ook de zachte passages heel goed tot hun recht kwamen.

Ton de Jong en Frans Rovers van duo Spelt speelden melancholische Ierse muziek op de dwarsfluit en de elektrische piano. Maar ook snelle en opzwepende Ierse reels en jigs op de tin whistle, waarbij je niet stil kon blijven zitten en de houten vloer van de kerk dienst deed als klankbord.

Het concert werd afgesloten met een gedicht over verlangen en een welgemeend: We wish you a merry Christmas. En niet te vergeten het inmiddels legendarische Imagine van John Lennon.

Terwijl de meesten daarna achter in de kerk een drankje gingen drinken bleef een klein spontaan gevormd ensemble  van Spelt, Ratatouille en enkele bezoekers nog geruime tijd enthousiast Ierse liederen zingen en spelen. Kortom een geslaagde middag, die zeker een vervolg gaat krijgen.