Sint-Theresiakerk Lennisheuvel

Negentig jaar St. Theresiakerk

21-06-2016

Viering van het 90-jarig bestaan van de St. Theresiakerk

Op 13 juni jl. was het precies 90 jaar geleden dat onze Theresiakerk werd ingezegend. We hebben dat op 12 juni gevierd met een eucharistieviering, een lunch en de kapelgrimstocht. En het werd een memorabele dag!

De eucharistieviering werd opgeluisterd door het St. Theresiakoor met haar nieuwe dirigent Wil Sep en de zanggroep Lencante. Het thema van de viering luidde: “samen verder” en dat duidde er al op dat we niet zozeer wilden omzien naar het verleden maar vooruitkijken naar de toekomst. Die insteek klonk door in de keuze van de liederen en de teksten. Onze pastor Harrie van de Tillaart zag in zijn overweging positieve tekens: de nieuwe paus en de kersverse bisschop, die de geest van de tijd lijken te begrijpen. Hij benadrukte nogmaals de centrale rol van de vrijwilligers: het sociale kapitaal van de geloofsgemeenschap. Zonder hen gaat het niet lukken.

De viering was tevens de naviering van de communicanten en de vormelingen, zij namen actief deel aan de viering en zo werd het een levendig geheel. Ook kapelaan Geoffrey de Jong, die namens het pastoraal team van de Heilig Hartparochie aanwezig was, sprak zijn waardering uit.

Na de viering werd er in de Orion een lunch geserveerd. Bijna alle plaatsen waren bezet en ook daar verhoogde  de aanwezigheid van de kinderen de gezellige sfeer.

Om half een vertrokken ca 20 “pelgrims” voor een fietstocht langs 4 kapellen in de omgeving, georganiseerd door de werkgroep “Toekomst”. Bij de Willibrorduskapel op Luissel kregen we uitleg van Jan en Annie Swinkels over de historie en het gebruik van de kapel. We konden daar gelukkig schuilen voor een plensbui. We ontvingen daar een Theresiakaarsje om in het pelgrimstasje te doen. Op weg naar de Mariakapel in Esch werden we echter overvallen door een langdurige hoosbui en nergens een schuilplaats te bekennen. Als verzopen katjes kwamen we in Esch aan, waar Alfons van der Heijden ons bijpraatte over de Mariakapel. Daar kregen we een zakje met verschillende zaden. We overlegden even of we de tocht zouden doorzetten, maar besloten ons als echte pelgrims niet uit het lood te laten slaan. Prompt begon de zon te schijnen. We werden vervolgens verwelkomd door Willemien Renders bij de kapel van de H. Hartkerk, waar we ook koffie met een pelgrimskoek plus een hartje kregen en dat was precies wat we nodig hadden. Tenslotte fietsten we terug naar de St. Jozefkapel waar Caspar Willers ons over de totstandkoming van onze eigen kapel vertelde. Daar werd een timmermanspotlood uitgedeeld.

Het was een leerzame ervaring, vooral omdat we zo een kijkje kregen in de belangrijke rol, die alle kapellen nog steeds spelen en ook vele interessante wetenswaardigheden te horen kregen.

Al met al een zeer geslaagd negentig jarig bestaan van de St. Theresiakerk