Sint-Theresiakerk Lennisheuvel

Verslag algemene zomervergadering

02-09-2016

Verslag van de Algemene zomervergadering van de Geloofsgemeenschap Sint Theresia

Verslag van dinsdag 19 juli 2016
Gespreksleider en notulist Chris Snik, we zijn deze keer te gast bij Leo Koenraads en Carly
Brussé in “den Eijngel”.

Er zijn 15 personen bij de vergadering aanwezig.

Opening
Chris Snik heet allen welkom en dankt Leo en Carly voor de gastvrijheid, die we in deze mooie omgeving mogen genieten. Jet leest het zomergedicht voor dat hierbij is afgedrukt.

Verslag vorige vergadering
Het verslag van de lentevergadering wordt goedgekeurd met dank aan Helma Rombouts. Er ontstaat een levendige discussie over het in de vorige algemene vergadering besproken idee over het aantal missen voor de overledenen. Gedurende het eerste jaar na het overlijden kunnen de nabestaanden gebruik maken van de regeling dat er iedere maand een mis voor hun dierbare kan worden gelezen. Na afloop van het eerste jaargetijde was het idee geopperd om het aantal nog te lezen missen voor iedereen gelijk te stellen bijvoorbeeld op 10 en niet afhankelijk te laten zijn van de opbrengst van de collecte bij de uitvaart. In de Contactgroep is dit idee besproken, maar daarbij bleek men geen voorstander te zijn van een gelijkschakeling. Het zou betekenen dat iedereen over een kam zou worden geschoren en dat zou geen recht doen aan de verschillende collecte-opbrengsten. De algemene vergadering gaat niet direct akkoord met deze uitleg. Men vindt het administratief lastig om bij te houden hoeveel missen er nog voor iedere overledene over zijn. Besloten wordt om de Contactgroep nadrukkelijk te vragen het bijhouden van de missen helder en eenduidig te laten zijn.

Nieuws  vanuit de  Contactgroep
- Er wordt gewerkt aan een plan om de speeltuin te moderniseren. Zie daarvoor de verslaggeving in de vorige Ronk Kerk en Orions. Sommigen geven aan dat ze zich zorgen maken om overlast door de nieuwe opzet. Dat is een aandachtspunt.
- De toegangspoorten van het kerkhof krijgen een opknapbeurt.
- Er wordt nagedacht over het realiseren van een kleine natuurbegraafplaats achter het kerkhof. De vergadering zet hier de nodige vraagtekens bij, met name het punt van mogelijk onvoldoende respect voor de begravenen is een grote zorg. Iemand verwoordde het zo: “Stel je voor dat kinderen die de situatie niet kennen op het veldje gaan voetballen over de graven, dat kan toch niet…”
- We zijn van plan om van  de Uitwijk een eigentijdsere verblijfsruimte te maken. Wie wil daarbij helpen? Ad van Haaren geeft zich op om het idee mee te ontwikkelen en Jet van der Heijden wil het idee praktisch mee uitwerken. Er zijn nog wel enkele enthousiastelingen meer nodig.

Nieuws vanuit de Heilig Hartparochie
- Om te komen tot betere samenwerking zal volgend jaar bij de voorbereiding van de Eerste Communie en bij het Vormsel een gezamenlijke activiteit worden gehouden, bijvoorbeeld een filmmiddag of iets dergelijks.
- Onze nieuwe bisschop zal als spreker  aanwezig zijn op de parochie-avond van 23 november en daar zijn visie op een actueel thema geven. Nader bericht volgt.
- Om doublures te voorkomen zal er gewerkt gaan worden met een jaaragenda, die op de website van de parochie te raadplegen is.

Evaluatie van het 90-jarig bestaan van de Theresiakerk
Iedereen spreekt waardering uit voor de drie activiteiten in het kader van het 90-jarig bestaan: de eucharistieviering was levendig door de inbreng van veel kinderen, de lunch was goed bezocht en gezellig en bij de kapelgrimstocht lieten de 20 deelnemers zich niet uit het veld slaan door de plotselinge wolkbreuk, maar brachten de tocht via alle kapellen tot een goed einde en de zon droogde ook alles weer een beetje op.
Er wordt wel opgemerkt dat niet genoeg rekening is gehouden met mensen die slecht ter been zijn.

De bemensing van de liturgiegroepen
Sommige liturgiegroepen zijn inmiddels zo klein geworden dat het in stand houden daarvan zorgelijk is. En als deze trend zich doorzet kan dat betekenen dat we moeten gaan nadenken over de invulling van de vieringen in de toekomst. Het is dus van groot belang om te proberen continuïteit te waarborgen door actief te zoeken naar nieuwe mensen en naar manieren om vormen te vinden die passen bij deze tijd. We spreken af om daar bij de volgende vergadering op terug te komen.

Komende Theresiadag en vrijwilligersdag
We combineren beide activiteiten op zaterdag 24 september: er is dan om 17.00 uur een eucharistieviering vanwege onze patroonheilige en aansluitend een vrijwilligersactiviteit. Momenteel zijn 2 groepjes bezig om een en ander voor te bereiden. U krijgt daarover nader bericht.

Vieringen komende maanden
Er zijn geen bijzonderheden; alleen zal pater de Visser de eucharistieviering van 13 augustus waarnemen vanwege vakantie van pastor Harrie van den Tillaart.

Rondvraag
De standaard van het KBO-vaandel is zoek. Als iemand weet waar die is, graag even Mien Dekkers laten weten.
De invaller-organist moet erop worden geattendeerd dat het orgel een volume-knop heeft.

Afsluiting
Met een gloedvol gezongen Irish Blessing wensen wij elkaar een goede zomer toe. We bedanken nogmaals Leo en Carly en genieten nog van de prachtige schilderen van Annelies van Haaren waarover ze ons enthousiast vertelt en we krijgen een rondleiding door den Eijngel. We praten nog lang in een heel gezellige sfeer na.