Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde
A | A | A

nieuws

De Geest van Pinksteren...

04-06-2017

Het werk is niet af

We hebben het Evangelie ontvangen, we hebben het als christenen in onze handen gelegd gekregen, zei Hubertus Baumeister, lid van de Focolare beweging, recent tijdens een lezing over de oecumene. Vandaag worden de apostelen vervuld van de heilige Geest om de zending die Jezus, van God de Vader heeft ontvangen, voort te zetten. Wij worden als christenen met Pinksteren, mede tegen de achtergrond van de week van de Nederlandse Missionarissen, gevraagd om dit voorbeeld in de breedte te volgen.

Door de eeuwen heen is het Evangelie in de wereld uitgedragen. Heden ten dage worden wij geconfronteerd met de ontkerstening van West Europa en het gebrek aan eenheid tussen de verschillende groepen van christenen. Tegen de achtergrond van de zending van de apostelen op Pinksteren is het van belang dat de Kerk beide uitdagingen aangaat.Zij is geroepen om alle mensen te laten deelnemen aan de verlossing. Dat schreef Paus Pius XI in de roerige periode tussen de twee wereldoorlogen. Als zij zelf de eenheid niet voorleeft dan is dat een serieuze ‘sta in de weg’ voor een geloofwaardige verbreiding van de boodschap van Jezus. Paus Franciscus spant zich, net zoals zijn twee voorgangers, nadrukkelijk hiervoor in.

Eenheid is echter geen mensenwerk maar een genadegave van God, aldus Baumeister. Het is echter ook een oproep tot een uittocht door te leven in en vanuit de ander, Christus en de medemens. En het is evenzeer een samen met de gekruisigde en verrezene, Jezus Christus, gaan staan in de wonde van de scheiding tussen de verschillende christelijke groepen. Dit betekent nogal wat. Wellicht wijzen de de lezingen ons de weg…

De Handelingen van de Apostelen of de geschiedenis van de jonge Kerk, verhalen vandaag over het wonder van Pinksteren. De apostelen zijn met Maria, de moeder van God in gebed verbonden met Jezus bijeen in de zaal van het Laatste Avondmaal. Zij leven, als het fundament van de Kerk, persoonlijk en samen in en vanuit Hem. In die hoedanigheid wordt hen de genade, de heilige Geest, geschonken en plotsklaps spreken zij in vreemde talen. Naar buitengaand verkondigen zij Gods grote daden door samen met Jezus, de gekruisigde en verrezene, te gaan staan in de wonde van de scheiding tussen de Joden en de Christenen zoals zij later zullen worden genoemd. Hier gebeurt precies wat Baumeister beschrijft als dat wat nodig is om opnieuw tot eenheid, tot echte oecumene tussen de christenen te komen…

Vanuit de gave van de heilige Geest ontvangen nadien velen, aldus de apostel Paulus in zijn eerste brief aan de christenen van Korinthe, verscheidene gaven en verrichten de christenen verschillende vormen van dienst en soorten van werk. Dit alles gaat uit van een Geest, een Heer en een God. Dat is de eenheid in verscheidenheid vanuit de drieëne God die zich uitdrukt in een verscheidenheid van gaven en taken binnen de Kerk als gemeenschap….

De zending van eerste leerlingen is er een van eenheid in verscheidenheid zoals dat het geval is binnen de drie-eenheid. Dit mag met andere woorden ook het geval zijn tussen de rijk gemelleerde gemeenschap van de christenen maar dat is alleen realiseerbaar door een leven in en vanuit de ander (met een kleine en een hoofdletter). Het vraagt om een houding van dienstbaarheid zoals Jezus Christus ons het heeft voorgedaan voorafgaand aan het Laatste Avondmaal. En het betekent ook dat we elkaar niet langer ‘de oren moeten willen wassen’ maar dienen over te gaan tot ‘het wassen van elkaars voeten’...Dat is wat bedoeld wordt met het samen met de gekruisigde en verrezen Christus gaan staan in de wonde van de scheiding zoals op de eerste avond van Pasen waar het Evangelie vandaag over verhaalt. Als we dit proberen te doen in het grote en het kleine dan zal Jezus ons niet alleen zijn vrede geven maar ook de heilige Geest om zijn werk af te maken…

Tot slot las ik in dit verband een mooie anekdote. Ten tijde van de Communistische heerschappij in Rusland kwam een man van de partij uit Moskou, aan de inwoners van een dorp in een gloedvol betoog, uitleggen dat God niet bestaat. De dorpelingen luisterden stil en met gebogen hoofd naar wat de man te vertellen had. Na lange tijd werd het stil totdat plots een ongeletterde boer opstond en zei: ‘Christus is opgestaan’ waarop de gehele gemeenschap opstond en antwoordde: ‘Hij is waarlijk opgestaan.’ Dit zegt alles over de inspiratie van de heilige Geest die de mensen doet uitgaan en antwoorden in en met de gekruisigde en verrezen Christus... Amen


De Geest van Pinksteren....