Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

Verrassing voor Jo Welvaarts

04-06-2017

Jo Welvaarts ontving uit handen van Jacques Grubben een pauselijke onderscheiding

Op zondag 4 juni 2017, Eerste Pinksterdag, ontving onze parochievrijwilliger Jo Welvaarts een pauselijke onderscheiding, de Pro Ecclesia et Pontifice, uit handen van pastoor Jacques Grubben. Deze onderscheiding werd op het einde van de Hoogmis uitgereikt, maar niet nadat onze decorandus door de pastoor in het zonnetje was gezet.

Het was voor Jo een grote verassing. Het bestuur had de uitreiking dan ook angstvallig geheim gehouden. En dat lukte want tot het einde van de mis had hij helemaal niets in de gaten. Dat zijn hele familie aanwezig was viel niet zo zeer op want het was ook een viering voor zijn 4 jaar geleden overleden echtgenote An Welvaarts-Dekkers. Daarom had hij ook niet de beurt als acoliet maar zat hij keurig bij zijn gezin en verdere familie in de banken.

Toen de fotograaf, ook Jo geheten, op het einde van de viering toch wel nadrukkelijk foto’s van hem begon te maken en hij door Jacques Grubben naar voren werd geroepen, dacht hij nog dat het om de fotograaf ging. Maar het kwartje viel toch toch wel en hij stapte naar voren. ‘Helemaal verrast en ik wist totaal van niks’, zei Jo na afloop, ‘ik sta er nog van te trillen. Ik ben er heel blij mee, ben er trots op en wat een verrassing!’

Terwijl Jo naast de pastoor aan het altaar stond memoreerde deze laatste de grote verdiensten van Jo voor de parochie. ‘Nu voor de Heilig Hartparochie en daarvoor tientallen jaren voor de Parochie Sint Jans Onthoofding Liempde’. Jacques Grubben vertelde dat Jo jarenlang bestuurslid is geweest van het kerkbestuur van Liempde, en veel jaren vicevoorzitter, dat hij meer dan tien jaar de coördinator van de lectorengroep was en natuurlijk zelf ook lector, dat hij lid was van de decanale werkgroep en lid van de interparochiële vereniging. Daarnaast heeft hij zich tientallen jaren ingezet voor het kwartaalblad de Ontmoeting, was hij administrateur van de misintenties en telde hij wekelijks de collectegelden. Een belangrijke taak van Jo was het acoliet zijn, van 1989 tot heden, op zondagen en bij uitvaarten.

Jo liet het allemaal op zich afkomen maar raakte zichtbaar ontroerd toen hij van de pastoor eerst de bijbehorende oorkonde kreeg uitgereikt en daarna de onderscheiding kreeg opgespeld. Dit laatste had wat voeten in de aarde want de speld ging moeilijk open. Zo werd de spanning nog verder opgevoerd en die Jo had het niet meer. ‘Zo, dik verdiend’, aldus pastoor Jacques Grubben, ‘en van harte gefeliciteerd. We vertrouwen erop dat je je nog jaren kunt en mag inzetten voor onze mooie parochie’.

Aansluitend werd door alle kerkgangers, en dat waren er dit keer heel veel, een ‘Lang zal hij leven’ gezongen en daarna geapplaudisseerd. Hierna volgde een spontane receptie voor in de kerk.

Jo, nogmaals van harte gefeliciteerd met deze pauselijke onderscheiding: verdiend, terecht en heel erg op zijn plaats. Dank voor je tomeloze inzet voor de Heilig Hartparochie in al zijn facetten, toen nu en straks. Geniet van de dag thuis met je gezin en hele familie, want die heb je ook wat uit te leggen: ze wisten van niks! Klik op deze link voor een fotoreportage,

Meer informatie:

Jacques Grubben spelt de onderscheiding op...

Doneer

Onderhoud begraafplaatsen