Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

Duivenpoep is vervelend

13-06-2017

Vrijwilligers herstellen de duivenwering in de galmgaten van de toren

Omdat er onder de toren steeds meer duivenpoep werd aangetroffen, klom een van de vrijwilligers van Liempde de toren van de kerk in. Daar werd de oorzaak aangetroffen. De aangebrachte duivenwering ontbrak hier en daar en delen lagen los. Hierdoor konden wilde duiven zich nestelen. Dit euvel is verholpen en de duivenpoep zal letterlijk en figuurlijk opdrogen.

Na de constatering werd er vrij snel tot actie overgegaan. Enkele leden van de Contactgroep Liempde kochten nieuwe, zogenaamde duivenwering. Dit zijn roestvrij stalen naalden met een stompe punt, vastgezet met een kleine tussenruimte op een ondergrond van Uv-licht bestendig materiaal.
Na het doelmatig aanbrengen van deze constructie is het voor de duiven niet meer mogelijk daar te gaan zitten en nesten te maken. Een aantal eerder aangebrachte duivenpennen waren overigens losgeraakt; deze werden vastgezet.

Met een speciale constructielijm zijn de oude en de nieuwe duivenpennen vastgezet op de onderzijde van de galmgaten. Een aardige klus, temeer omdat de ondergrond eerst goed moest worden schoongemaakt. Maar na een middag noeste en gezellige arbeid was de klus geklaard. De duiven kunnen nu niet meer gaan zitten en dus ook niet meer gaan nestelen.

Nu de duivenwering weer is hersteld zal de overlast van de duivenpoep bijna zeker voorbij zijn. Dit is prettig voor de kerkgangers maar ook voor de dagelijkse bezoekers die het kerkgebouw komen bekijken of een bezoek brengen aan de begraafplaats. En natuurlijk ziet het gebouw er veel opgeruimder en netter uit. Dank aan de vrijwilligers.

De aangebrachte duivenwering in de galmgaten van de toren