Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

Cantate Domino viert Sint-Cecilia

15-11-2017

De Heilige Cecilia, de patronesse van de muziek

Ons parochieel mannenkoor Cantate Domino viert op vrijdag 1 december haar jaarlijkse feest ter ere van de Heilige Cecilia. Wie was toch die Heilige Cecilia?

● Sint Cecilia
Al weer meer dan duizend jaar is Cecilia een van de meest vereerde martelaren uit de eerste eeuwen van de kerk. Cecilia werd geboren in een patricische familie in Rome en opgevoed als Christen. Ze bezat alle gaven van gratie, schoonheid en onschuld die een jong meisje kan hebben. Ze was rijk en onderlegd en hield van kunst en muziek. Reeds heel jong wijdde ze haar leven aan God toe.

Ze leefde in een tijd van christenvervolging en deed veel goede werken. Ook zij werd opgepakt en voor de rechtbank gebracht. Men liet haar de keuze haar geloof te ontkennen of te sterven. Ze weigerde haar geloof te ontkennen en werd ter dood gebracht. Ze zou gestorven zijn op 22 november 230.

Tot de middeleeuwen was Paus Gregorius de patroonheilige van muziek en muzikanten, maar toen in 1584 de Romeinse Academie voor Muziek werd opgericht, werd ze onder de bescherming geplaatst van de H. Cecilia. Zo werd ze beschermheilige van de muzikanten.

● Traditie in ere houden
Die goede traditie om op Sint-Ceciliadag het jaarlijkse feest te vieren houdt ons koor er goed in. Ook dit jaar is dat het geval. Dit jaar is er weer voor gekozen om ‘s avonds om 18.30 uur met een H. Mis te beginnen. Deze wordt door het koor opgeluisterd met mooie gregoriaanse gezangen. Het avondprogramma wordt voortgezet in ''t Wapen van Liempde' en duurt tot circa 22.30 uur.

Sint-Cecilia