Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

Tv-film van de Sint-Antoniusviering

03-03-2018

Sint-Antonius: beschermheilige van ' 't vèrken'

Filmopname van de EO gemaakt op zondag 28 januari jl. over de Sint-Antonius Abt-viering in Kasteren. Voor meer informatie, zie de eerdere artikels. Frank Bosman, cultuurtheoloog, en presentator in de film, zegt het als volgt:

'In Kasteren wordt sinds 1982 de Antoniusviering gehouden door het Gilde Antonius Abt, een oud gilde van het buurtschap. De viering is weer in ere hersteld toen men in 1982 voor St. Antonius een nisje bouwde met een bronzen beeld van de heilige Antonius. Bijnaam van deze heilige is: Antonius met het varken. Waarom dat nu precies zijn bijnaam is dat legt Frank haarfijn uit.'

Klik op deze link of de link hieronder om naar de film te gaan. Zoek dan de uitzending van 1 maart 2018 op bij gemist. Het is een uitzending met meer onderwerpen. Sint-Antonius Abt begint na ongeveer 9 minuten... Veel kijkplezier!

Meer informatie:

In processie naar de Sint-Antoniuskapel