Orgelconcert door Arno van Wijk

12-05-2017

Zondag 21 mei 2017 in de Sint-Petrusbasiliek

Op zondag 21 mei 2017 is er een orgelconcert in de Sint-Petrusbasiliek van Boxtel. Dit concert wordt verzorgd door Arno van Wijk (stadsorganist Goes) en begint om 20.15 uur. De toegangsprijs is: € 8,--.

Op het gevarieerde programma valt onder meer werk van twee twintigste-eeuwse Nederlandse componisten te beluisteren. Van Albert de Klerk (1917-1998) herdenken we dit jaar zijn honderdste geboortejaar. Hij was organist van de Sint-Jozefkerk en stadsorganist van de Sint-Bavokerk in Haarlem. Daarnaast was hij actief concertorganist en jureerde hij ook bij vele orgelconcoursen, waaronder het Brabantse Orgelconcours dat vele jaren in Boxtel gehouden werd.
Paul Christiaan van Westering (1911-1991), die voornamelijk bekend is geworden van muziek die bij teksten van Annie M.G. Schmidt gecomponeerd werd, schreef ter gelegenheid van het veertigjarig jubileum van de bekende Nederlandse organist Feike Asma de 'Variaties op een Bach-thema.' Dit werk wordt zelden uitgevoerd, maar is vanavond te horen als afsluiter van het programma, dat geopend wordt met de imposante 'Sonate nr. 1 in f-moll' van Felix Mendelssohn (1809-1847) en de prachtige 'Fantaisie en ut majeur' van César Franck (1822-1890).

● Arno van Wijk
Arno van Wijk volgde orgel- en theorielessen bij onder meer Piet van der Steen. Aan het Utrechts Conservatorium kreeg hij les van Jan Raas, Willem Tanke, Jan Welmers en Bernard Winsemius.
In 1996 deed hij zijn examen Docerend Musicus Orgel met een concert in de Sint Maartenskerk in Zaltbommel. In 1997 deed hij examen voor Uitvoerend Musicus Orgel, ook weer in Zaltbommel. Daarnaast studeerde hij aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek voor het Praktijkdiploma Kerkelijk Orgelspel dat hij in 1997 haalde. Na zijn studie aan het conservatorium heeft hij een aantal masterclasses gevolgd, onder andere aan de Internationale Zomeracademie in Haarlem bij Jean Boyer, Ben van Oosten en Olivier Latry. Ook heeft hij zo af en toe orgellessen gevolgd bij Ton Koopman en Charles de Wolff.

Op het Nationaal Orgelconcours voor conservatoriumstudenten in Leiden (1996), categorie Romantiek, won hij de eerste prijs. In 1998 mocht hij zich eerste prijswinnaar noemen op het N.C.R.V.-Brahms/Schumann-concours in de Grote- of St. Laurenskerk in Rotterdam. Zijn orgelspel was al meerdere keren te beluisteren via radio-opnames in de Grote- of St. Laurenskerk in Rotterdam, de St. Petri-Dom in Bremen en de O.L.V. Kerk in Breda.

Arno van Wijk is organist van de Grote of Maria Magdalenakerk in Goes, waar hij het Marcussen-orgel uit 1970 bespeelt. Per 1 oktober 2012 is hij benoemd als stadsorganist van Goes. Wilt u meer weten over Arno van Wijk klik dan op deze link of de onderstaande link.

Meer informatie:

Arno van Wijk, organist van de Grote of Maria Magdalenakerk in Goes