Weet je veilig in zijn Hand

13-08-2017

Dit weekend vieren we de 19e zondag door het jaar met als motto: Weet je veilig in zijn Hand
Wie veilig is, kan de hele wereld aan. Maar die veiligheid, die geborgenheid, is lang niet altijd aanwezig. We leven nu eenmaal in een onveilige wereld, op macroniveau, op microniveau. Geweld, stormen, bliksem, of ze nu echt gebeuren of dat het in overdrachtelijke zin is, het is realiteit. Hoe gaan we ermee om? Of moeten we liever zeggen: hoe leren we er steeds opnieuw mee om te gaan. De eerste stap is ze te erkennen en ze aan te kijken. Wellicht krijgt dan de stilte de kans om door te breken. Een tweede stap is vaak je handen uit te strekken, te vragen, te bidden. Om nabijheid of om hulp. Dan kan er veiligheid groeien. En verzoening.

● Maria Tenhemelopneming - dinsdag 15 augustus 2017
Zalig zij die geloofd heeft!
Sinds het Tweede Vaticaans Concilie kent de Kerk drie hoogfeesten die speciaal aan Maria zijn gewijd: 8 december, het feest van Maria Onbevlekte Ontvangenis, 1 januari, het feest van Maria, Moeder Gods en 15 augustus, het feest van Maria Tenhemelopneming. Zo wil de Kerk in de jaarcyclus Maria vereren, die op een bijzondere manier met Christus verbonden is en daarom ook “geheel en ongedeeld” bij God opgenomen is. Maria blijft op de meest hechte manier, in ziel en lichaam, met haar Zoon verbonden. Ze heeft eigenlijk de wereld niet echt verlaten, maar is “ontslapen” en blijft vanuit de hemel de behoedster van alle gelovigen. Het feest van Maria Tenhemelopneming is een van de oudste Mariafeesten. Het is al in de vijfde eeuw ontstaan in de kerk van het oosten, vanuit de volksdevotie, en door de Kerk overgenomen in de liturgie.