Christelijke meditatie

03-05-2018

Christelijke meditatie in de protestantse kerk...

Op woensdag 16 mei a.s. wordt in de protestantse kerk een bijeenkomst gehouden over christelijke meditatie. U bent hiervoor van harte uitgenodigd en het kost u niks als u daarvoor kiest.

De leiding is in handen van Corrie Terlouw, predikant van de protestantse gemeente Boxtel. Is dit iets nieuws? “Het is voor mij niet nieuw, maar ik heb mij wel opnieuw verdiept in meditatie. Zo ontdekte ik voor mij onbekende vormen en dat is verrijkend. Meditatie kan een manier zijn om dichter bij de bron van je bestaan te komen.” In de vorm van stiltewandelingen hebben al veel mensen kunnen kennismaken met eenvoudige oefeningen in aandacht. Ook was er eerder een cursus op dit gebied. Terlouw: “We willen opnieuw gelegenheid bieden om te mediteren. Langere tijd stil zijn is voor veel mensen van nu een opgave. We willen wel onthaasten, maar door onze leefstijl zit er veel onrust in ons, ook in mij. Mediteren lijkt op mindfulness, dat is een oosterse vorm van meditatie. De cursus die we gaan starten is dus ook interessant voor wie dat kent en nu de verbinding zoekt met de christelijke traditie. Mediteren betekent ook tijd nemen, jezelf de tijd gunnen om iets nieuws te ontdekken.”

● Leren door doen
De eerste avond wordt verteld over christelijke meditatie. Hoe is het ontstaan? Monniken in de eerste eeuwen deden het al: met aandacht aanwezig zijn bij een tekst uit de bijbel, of bij een afbeelding. Welke andere vormen zijn ontstaan? En hoe kun je ermee omgaan als je slecht tegen stilte kunt? Deelnemers maken kennis met eenvoudige oefeningen in lichaamshouding en ademhaling. En er wordt informatie gegeven over de serie bijeenkomsten ‘Verkenningen in christelijke meditatie’, waarvoor men zich in de pauze kan opgeven.

● Meer verkennen
Ieder die belangstelling heeft is welkom. Deelnemers kunnen een nieuwe impuls ervaren voor hun eigen spiritualiteit. Er is tijd voor rust en bezinning, bij voorbeeld na een periode van ziekte. De lezing is de eerste van een serie. Op 2 juni wordt gemediteerd bij een verbeelding van een verhaal door een verteller. Deze vorm komt uit de kloostertraditie van Ignatius. Twee weken later wordt een stiltewandeling op de Kampina gehouden, met een natuurmeditatie. De andere bijeenkomsten worden later aangekondigd. Ook deelname aan één bijeenkomst is mogelijk. Informatie is te vinden op www.pg-boxtel.nl en een digitale folder kan worden aangevraagd.

Inleiding christelijke meditatie.  Woensdag 16 mei 19.30 – 21.30, ingang Schakel, Clarissenstraat 18, 5281 AZ Boxtel. Entree:  vrije gift. Andere data: zaterdagen 2 juni, 16 juni, 11 augustus, 25 augustus en woensdag 5 september. Opgeven voor de eerste avond is niet nodig. Aanmelden voor de andere data: caterlouw@xs4all.nl.

Meer informatie:

U bent op 16 mei van harte uitgenodigd!