Ariëns Lezing door De Korte

03-06-2018

Ariëns Lezing door bisschop Mgr. Gerard de Korte op 20 juni

Het Ariëns-Comité organiseert samen met het Bisdom van ‘s-Hertogenbosch en het Sint-Janscentrum in ’s-Hertogenbosch op woensdagmiddag 20 juni 2018 de Ariëns Lezing 2018. De zaal is open vanaf 13.30 uur en het programma eindigt om 17.00 uur. De toegang is gratis.

Bisschop De Korte spreekt over leven en werk van Alphons Ariëns (1860-1928). “Alphons Ariëns is als priester, kapelaan, pastoor, missionair theoloog en emancipator van beslissende invloed geweest in de ontwikkeling van de katholieke zuil en het denken daarin”, zo schrijft het Ariëns-Comité. “Als priester betoont hij zich uitvinder en toepasser van katholiek sociaal denken voordat de Kerk die verkondigde. Hij was de emancipator van talrijke katholieke bewegingen. Hij was vooral een missionair theoloog, die al zijn werken en doen in het licht stelde van de missionaire opdracht van de Kerk.

Ariëns en de huidige tijd
Bisschop de Korte ontving zijn priesteropleiding aan het naar Ariëns vernoemde convict van het Aartsbisdom Utrecht. Aan dat Ariënskonvikt gaf hij van 1992 tot 1999 als rector leiding. In zijn lezing zal de bisschop de verbinding leggen tussen de tijd van Ariëns en de huidige tijd.
De opening en het welkom aan de aanwezigen wordt verzorgd door Hub Crijns, vicevoorzitter van het Ariëns-Comité. Hij zal de aanwezigen bijpraten over de activiteiten van het Comité en het proces van zaligverklaring van Ariëns.

Na de Ariëns Lezing door bisschop De Korte is er gelegenheid voor het stellen van vragen aan de inleiders en voor gesprek onder elkaar.

Locatie: Sint-Janscentrum, Papenhulst 4, 5211 LC ’s-Hertogenbosch.

De zaal is vanaf 13.30 uur open en de toegang is gratis.

Dr. Ariëns in drie leeftijdsfases