Heilig Hartparochie Eenheid in verscheidenheid

Vrede... wie durft?

12-09-2017

Kinderen centraal in de Vredesweek, avond op 22 september

In de vredesweek wordt in Boxtel al jaren een bijeenkomst georganiseerd. Mensen vanuit verschillende religieuze en niet-religieuze achtergronden ontmoeten elkaar, rond een presentatie, een viering of een lezing. De vredesweek wordt uitgeroepen door PAX (voorheen Pax Christi) en de Raad van Kerken. Twee jaar geleden liep de Vredeskaravaan door Boxtel, met als eindpunt een ontmoeting in een school. Vorig jaar was er een lezing in de protestantse kerk. Dit jaar wordt gekozen voor een bijeenkomst waarin kinderen centraal staan.

● Wat wil het comité?
De avond is voorbereid door mensen uit kerk en moskee, in samenwerking met het interreligieus platform en enkele leerkrachten van een basisschool. Steeds meer mensen verlangen naar verbinding, vreedzaam met elkaar omgaan. Hoe kun je daar iets aan doen? Het comité wil graag meer mensen bij de vredesactiviteiten betrekken, met name ook jongere mensen en nieuwkomers in Nederland. Daarom is dit jaar gekozen voor wat kinderen aanspreekt, in de leeftijd van de basisschool. Ouders en grootouders en andere geïnteresseerden zijn natuurlijk ook welkom.

● Programma van de avond
Het programma duurt ongeveer een half uur en heeft korte onderdelen, bijvoorbeeld een korte film met daarin een lied. Verder leren de kinderen een vredesgroet met een gebaar. Ook de volwassenen kunnen meedoen, als zij dat willen. Zo kun je elkaar groeten, ook als je niet dezelfde taal spreekt. Er zal een groepje kinderen zijn dat liedjes zingt die zij in de moskee hebben geleerd. Andere kinderen lezen iets voor: een kort gedicht of een verhaal. Na afloop ontmoeten de volwassenen elkaar bij koffie en thee. Kinderen kunnen samen aan tafel met een kleurplaat van een vredesduif.

vrijdag 22 september,

19.00 uur