De BELL-groep bedankt!

29-11-2015

De Abdij van Berne, ontmoetingsplaats voor een dankjewel

Op zondag 29 november was de bedankmiddag voor alle leden van de BELL-groep, de leden van de voorbereidende werkgroepen en die van de voormalige kerkbesturen. Een hele groep waarvan helaas een aantal deelnemers was verhinderd. De middag was een dankjewel naar alle mensen die de fusie tot de Heilig Hartparochie bijna 3 jaar hebben voorbereid.

Nadat iedereen bij het Pastoraal Centrum was verzameld vertrokken we per auto naar Heeswijk-Dinther. Daar werden we gastvrij ontvangen in de Abdij van Berne. De gastheer was Pater Peter Damen. Een bekende die door de BELL-groep al enkele keren was ingeschakeld in het fusieproces.

Pater Damen vertelde het fijn te vinden de groep weer te mogen ontmoeten en te mogen vernemen dat de fusie op een goede wijze tot stand is gekomen en dat in het aanloopjaar veel en goede stappen zijn gelegd. ‘Vertrouwen in elkaar’, was zijn boodschap, ‘en dat proefde ik vanaf het moment dat ik in Boxtel was.’
Daarna vertelde hij op een aanstekelijke wijze de geschiedenis van de Norbertijnen. Deze abdij werd in het jaar 1134 door Fulco van Berne gesticht in het Gelderse plaatsje Berne aan de Maas. En door de eeuwen der eeuwen heen zijn ze (uiteindelijk) in Heeswijk-Dinther beland, Daar leven nog 28 ‘paters’, feitelijk kanunniken, in gemeenschap; 7 Norbertijnen leven elders in het land.

Na deze boeiende inleiding over de geschiedenis kregen we een rondleiding door het abdijcomplex. ‘Een gebouw met veel aan elkaar gebouwde delen’, aldus de pater. Op het einde van de rondleiding bezochten we de kapel en de kapittelzaal. Daar werd pater Damen bedankt en werd afscheid genomen. Wilt u meer weten over de paters van Heeswijk-Dinther ga dan naar www.abdijvanberne.nl of klik op deze link.

Daarna werd de Kilsdonkse Molen bezocht. Een schitterende water- en windmolen in het landschap van Heeswijk-Dinther. In zijn soort de meest unieke molen van Nederland, ‘ja zelfs van heel Europa’, volgens de gids. Op een zeer vermakelijke, boeiende en korte wijze liet hij de bezoekers kennismaken met de geschiedenis van de molen, de werking en de mogelijkheden.
Daarna kregen we een rondleiding: we mochten ‘alles’ zien. Een terwijl de wind met stormkracht woei, zaten we als ‘bergbeklimmers’ in het hoogste punt van de molen. Zeer indrukwekkend. Voor meer informatie ga naar de website: www.kilsdonksemolen.nl.

De ‘derde helft’ speelde zich in de ontvangstruimte van de molen af. Daar werden we na een consumpties op heerlijk soep met ‘brood van de molen’ en een broodje kroket getrakteerd. Tijdens deze maaltijd werden er door vicevoorzitter Jos Polman dankwoorden uitgesproken. Dit deed pastoor Jacques Grubben al eerder in de abdij en iedereen kreeg een fles speltbier.

Een heel geslaagde en gezellige middag die dik en dik was verdiend. Voor een fotoreportage zie het hoofdstuk ‘Fotoalbums’, paragraaf ‘Gebeurtenissen 2015’

Een bezoek aan de Abdij van Berne als een welgemeend dankjewel...