De feestdagen van ons Geloof

28-11-2018

De feestdagen van ons Geloof: doe je mee met de puzzel?!

Beste jongens en meiden en andere belangstellenden. Ken jij de betekenis van de feestdagen van ons Geloof? Wij dagen jullie uit! Ga op zoek en wie weet win jij een leuk prijsje!

Vanuit de Kerk vieren we allerlei feesten. Op deze feestdagen gedenken we bijzondere gebeurtenissen die onder andere te maken hebben met het leven van Jezus, Maria of een heilige. Een aantal van die feesten ken je vast wel. Bijvoorbeeld Kerstmis en Pasen. En misschien heb je ook wel eens gehoord van Christus Koning, de Advent of Hemelvaart? En zo zijn er nog meer feestdagen die ieder jaar terugkomen en gevierd worden. Een klein beetje zoals jouw verjaardag zeg maar.

Voor al deze feestdagen en andere dagen heeft de kerk een eigen kalender. Zo kun je zien op welk moment van het jaar welk feest wordt gevierd. En dus ook in welke tijd van het kerkelijk jaar we zitten. Elk feest of periode heeft ook zijn eigen kleur in de kerk. Let maar eens op als je in een kerk komt.
Maar weet jij ook WAT we vieren op die dagen? Wat de betekenis is van die feesten?

Op de kleurplaat die is bijgevoegd en die je kunt downloaden zie je een kinderversie van een kerkelijke kalender.
  • Schrijf de namen van alle feestdagen en de tijden van het jaar op die jij kunt vinden in deze kalender. Advent, Pinksteren, 40-dagentijd, enz.
  • Schrijf achter elke naam wat we op die dag of in die periode vieren of gedenken. Voorbeeld: kerst = de geboorte van Jezus.
  • In de ‘heilige week’ vieren we verschillende dagen. Deze staan hier niet genoemd. Het gaat om de week voor Pasen. Deze week begint met Palmpasen. Weet jij elke dit zijn en wat we vieren?
  • Weet je niet waarom een dag zo speciaal is? Vraag dan iemand om hulp. Bijvoorbeeld je papa, mama, oma, opa, buurvrouw. Of misschien mag je het wel opzoeken op het Internet.
  • Niet alle kerkelijke feesten staan in de kalender genoemd. Ken jij er nog meer? Schrijf ze dan gerust op!
  • Als je wilt mag je er een mooie tekening of knutselwerk bij maken.
  • Klaar? Wauw. Goed gedaan!!
  • Lever jouw werkstukje dan uiterlijk op zondag 16 december in bij:
  • - het Pastoraal Centrum in Boxtel (Duinendaal 2) met ‘t.a.v. gezinsviering’ erbij geschreven.
  • - of mail jouw antwoorden naar gezinsviering@heilighartparochie.nl
Vergeet niet jouw naam en leeftijd op te schrijven!! En waar wij je kunnen bereiken als je een prijsje gewonnen hebt! Het adres, e-mail en/of telefoonnummer wordt eenmalig hiervoor gebruikt. Daarna worden de gegevens vernietigd. Veel succes…!

Hartelijke groet van de Werkgroep Gezinsviering

Meer informatie:

Kinderen betrekken bij de feestdagen van het kerkelijk jaar...