Vredesproject Voetstap

14-01-2020

‘Op reis met Abraham en Ibrahim’ - Lezing en ontmoeting

Op woensdagavond 22 januari wordt in Babel Bibliotheek Boxtel een lezing gehouden waarin de islam en het christendom naast elkaar staan. De bezoekers worden meegenomen op een reis langs verhalen en ervaringen. De oosterse figuren Abraham en Ibrahim spelen hierin hun eigen rol.

● Op reis met Abraham en Ibrahim
Het belooft een bijzonder evenement te worden. De inleiders Herman Koetsveld en Enis Odaci behoren tot verschillende tradities, christendom en islam. In de loop van de jaren zijn zij vrienden geworden. Ieder van hen ging op reis naar diverse godsdienstige groepen uit de traditie van de ander. Na afloop discussieerden ze er samen over en schreven ze een boek, Spiegelreis.

In deze lezing vertellen de heren over hun ervaringen en laten zien hoe de godsdiensten op elkaar lijken en waarin zij verschillen.
Ze zullen ook vertellen hoe de verhalen van Abraham en Ibrahim te maken hebben met gastvrijheid. Uiteindelijk doel van Koetsveld en Odaci is het tot stand brengen van verbinding en dialoog.

Enis Odaci is voorzitter van de stichting Humanislam en betrokken bij NieuwWij.nl. Hij woont in Hengelo. Herman Koetsveld is cultuurtheoloog en predikant en woont in Amsterdam.

● Vredesproject Voetstap
Tijdens de lezing is een expositie te zien van schilderijen over verlangen naar vrede, dit najaar gemaakt door een groep onder leiding van Rasim Huseynov, docent vormgeving aan Sint Lucas en zijn echtgenote Wava Rustamova.
De lezing en de expositie zijn onderdeel van een vredesproject onder de naam ‘Voetstap’. Verschillende organisaties presenteren activiteiten, waaronder Podium Boxtel, Babel Bibliotheek Boxtel en de Protestantse Gemeente. Alles draait om ontmoeting tussen culturen.
Met de voetstap wordt aangeduid dat vrede dicht bij huis begint en dat je daarvoor zelf stappen kunt zetten. Het leren kennen van elkaars cultuur is zo’n stap. De voetstap als symbool is ontleend aan de verhalen van Abraham en Ibrahim en drukt uit: op weg gaan, gastvrij zijn, elkaar ontmoeten.

Woensdag 22 januari | Babel Bibliotheek Boxtel, Burgakker 4 | inloop met koffie vanaf 19.30 - lezing en ontmoeting 20.00 tot ca 21.30 uur| Gratis (collecte na afloop) -  Aanmelden via https://www.bibliotheekdenbosch.nl/activiteiten/agenda-en-tickets.