Vrijwilligers in het middelpunt

16-11-2020

‘Zonder vrijwilligers is er geen parochie…'

De vrijwilligers van de parochie, een kleine 500 personen inclusief alle koorleden, vormen samen de basis waarop de parochie draait en kan draaien. ‘Zonder vrijwilligers geen parochie’, zegt bijna elke pastoor die dagelijks ervaart wat deze mensen allemaal doen.
Jaarlijks krijgen zij als dank voor hun inzet een gezellige contactmiddag met een activiteit, hapje en een drankje aangeboden. Die middagen in Boxtel, Esch, Lennisheuvel en Liempde konden dit jaar wegens de coronacrisis helaas niet doorgaan. Daarom is door leden van de vier contactgroepen bij elke vrijwilliger een attentie bezorgd. Deze verschilt per kerkdorp.

Al op tijd kwam het bestuur erachter dat die middagen die altijd in het najaar worden gehouden in de verdrukking zouden komen. Daarom werd er in de septembervergadering besloten de contactgroepen te vragen met alternatieven te komen. En die kwamen er volop. Alle groepen kwamen met het idee om een leuk en persoonlijk presentje huis-aan-huis bij de vrijwilligers te bezorgen Na een zo goed mogelijke onderlinge afstemming werd er letterlijk en figuurlijk groots ingekocht.
De ene attentie had letterlijk met een ‘bedankje’ te maken, een doos Merci, de andere met corona in de vorm van een boekje ‘Van Allerheiligen tot Kerst’, een amaryllis met het oog op kerst en een chocoladeletter in de Sinterklaastijd. Het presentje was vergezeld van een dankbrief van pastoor Geertjan van Rossem.

De attenties zijn inmiddels wel bijna allemaal bezorgd. De ontvangers reageerden zonder uitzondering positief en ze waren er heel bij mee. Nou, dat hebben ze dik verdiend, want hoewel de inzet in daden, woorden en tijd per vrijwilliger erg verschilt, kunnen we er geen enkele missen. Jullie zijn voor ons goud waard en ja hoor, enkelen hebben een zilveren randje.

De reactie waren overweldigend… Hier volgt er een greep uit.
‘Wat een aangename verassing! Ik ben er erg blij mee…’, ‘Wat een grote verassing, dat had echt niet gehoeven’, ‘Ja ik dacht al bij mij zullen ze ook wel komen want n.n. had ook al iets leuks ontvangen: geweldig!’, Wat een ontzettend mooi en lief gebaar van de kerk. Ik zal hier (boekje) veel steun uit kunnen halen…’, Ja, super lief hè, ik was echt sprakeloos’, ‘Dat doen jullie goed want we missen de kerk en jullie, fijn dat jullie aan ons denken’, ‘Prachtig, wat attent, en die brengen jullie allemaal huis-aan-huis en dat in die regen…’, ‘Dat is toch wel het laatste dat je verwacht, ik ben ontroerd’. 'Een echte verassing met een leuk gedicht...', 'Hartelijk dank voor de lekkere traktatie en het mooie boekje. Een verrassing op de zondagochtend. Wij hopen snel op betere tijden net als jullie Blijf gezond dan komt het zeker een goed', 'Tot slot hoop ik dat de parochie in deze corona-periode  toch nog voldoende geld zal ontvangen om het goede werk te kunnen blijven verrichten door onze priesters, diakenen, musici, de overige medewerkers en alle vrijwilligers.'

Beste vrijwilligers, het is jullie allen van harte gegund. We hebben het met plezier gedaan want jullie zijn onmisbaar. In het komende jaar houden we weer vrijwilligers bedankmiddagen. Dat is toch gezellig vooral het elkaar ontmoeten, want we missen jullie.

De presentjes die in Liempde en Esch werden uitgereikt!