Bespreking lezingen en Evangelie

03-01-2021

Bespreking van de Bijbellezingen en het Evangelie van zondag 3 januari 2020

A.s. maandag 4 januari is de volgende bijeenkomst van het Bijbelinloopuurtje. Deze is in de Sint-Petrusbasiliek en begint om 19.30 uur. Hierbij worden alle coronamaatregelen in acht genomen.
De bespreking van de lezingen en het Evangelie wordt ook digitaal voortgezet. Dus via de computer, laptop, tablet of telefoon kunt u deze volgen. Klik hieronder op een van de links...

Pastoor Geertjan van Rossem bereidt de presentatie voor en neemt deze digitaal op en zet deze vervolgens op YouTube. De link hier naartoe wordt hier vermeld en verder op alle deelwebsites van de vier kerkdorpen. Klik op die link en volg zijn opgenomen presentatie.
In deze digitale ontmoeting geeft Geertjan een toelichting op de Eerste en Tweede lezing en het Evangelie van aanstaande zondag 3 januari.

● Nieuwjaar – Moederschap van Maria – Dag van de Vrede
Het motto luidt: Zegen over allen.
Maria bekleedt in onze katholieke traditie een bijzondere plaats. Met en door haar is de Christus in menselijke gestalte onder ons verschenen. Het is een nieuw begin in de geschiedenis van de mensheid. Wellicht is hiermee ook een ‘link‘ te leggen met het feest van Nieuwjaar dat we vandaag vieren. Maria is de Moeder van God: het is geloofstaal die ons wil openen om het mysterie van Kerstmis beter in te gaan. Zij heeft ons Jezus de Christus geschonken. De heilige Naam van haar Zoon is kracht voor iedere volgeling van Hem.

● Deze zondag vieren we de Openbaring des Heren. Het motto luidt: Licht over ons opgegaan
Het ontvouwen van het mysterie van Kerstmis gaat verder. Vandaag vieren we de Openbaring van de Heer voor alle volkeren. Dus ook over alle grenzen heen. Drie Wijzen uit het Oosten helpen ons daarbij. Zij leren ons door de oppervlakte heen te kijken en te ontdekken dat dit kind dat in Bethlehem geboren is, van universele betekenis zal blijken te zijn. Openbaren: dat wat nog verborgen is, wordt kenbaar gemaakt én wordt dan ook richtinggevend. De drie Wijzen hebben dit begrepen: zij gaan via een andere weg terug. Nu wij nog!

● Ga naar de presentatie van de beide lezingen van deze week en klik op deze link of op de link hieronder en geniet van de presentatie.

● Voor de presentatie over de uitleg van het Evangelie klikt u op deze link.

● Ga naar alle toelichtingen op de lezingen en de evangelies in de afgelopen maanden van pastoor Geertjan van Rossem, ook naar die van Hemelvaartsdag. Klik op deze link.

Meer informatie: