Parochie in winterse sferen

11-02-2021

Een waar winterwonderland!

We hebben er lang op moeten wachten, maar het is nu toch echt zo: een heus dik pak sneeuw! Wat een vreugde! Jong of oud, even zijn we weer allemaal kind en bouwen we sneeuwpoppen, gooien we sneeuwballen, trekken we de slee voort, roetsjen we van hellinkjes af, lachen we om honden die speels door de sneeuw rollen. En of we nu zelf de sneeuw in durven of niet... het kijken naar de sneeuwpret vanachter het raam, het genieten van het witte winterlandschap vanuit een heerlijk verwarmde huiskamer doet net zoveel wonderen!

Even vinden we het niet meer zo erg om afstand te houden, gunnen we elkaar de ruimte op straat om veilig voort te bewegen. Knikken we elkaar in het voorbijgaan weer toe, met een diep respect voor de ander dat hij of zij zich ook door de sneeuw heen waagt en koude trotseert.

De natuur geeft ons een aangenamere lockdown. Eentje waarbij je je vrijwillig niet te veel op straat begeeft. Om 's avonds heerlijk binnen te blijven om er samen iets gezelligs van te maken, met het gezin, met huisgenoten of knus voor jezelf. De graden Celsius dalen nog verder komende dagen, maar het vuur in de harten laait op.

Laten we in al deze pracht en winterse glorie vooral niet vergeten omhoog te kijken en ons dankbaar te prijzen, dat we in alle ellende en onmogelijkheden ook nog zoveel hebben om dankbaar voor te zijn!

Dank U wel, lieve Heer,
dat U zo'n goede Vader bent
en altijd het goede met ons voorhebt

Geniet nog even van de sneeuw, voor zolang het duurt! En bent u in de buurt van de basiliek, of een van onze andere parochiekerken of -kapellen, loop gerust eens binnen. De deur roept u een welkom toe, midden in een wit winterwonderlandschap. Veel winterpret gewenst, binnen of buiten!

Petra van Esch

De Sint-Petrusbasiliek onder een warme, winterse sneeuwdeken...