Corona en Kerstmis: een uitdaging!

21-12-2021

De vieringen met Kerstmis worden weer door corona gedomineerd…

Het is weer bijna Kerstmis, een feest van vrede, saamhorigheid en vooral ook hoop. Dit jaar krijgt dit gezins- en familiefeest weer een behoorlijke corona-impact: de aanvangstijden zijn gewijzigd, koren en muziekgroepen en/of ensembles kunnen en mogen nauwelijks optreden en er mag maar een beperkt aantal bezoekers, maximaal 50, worden toegelaten. Daar komen de maatregelen van vrijdag jl. nog overheen.

De richtlijnen van de regering zijn voor ons redelijk duidelijk: Nederland is op slot. Zoals gebruikelijk hebben ook de gezamenlijke bisschoppen zich over de effecten van deze lockdown op de vieringen in de kerken nu en met Kerstmis gebogen. Laat op maandag ontvingen we hun bevindingen, besluiten en adviezen. Dit zijn de volgende:

● Algemene afspraken
  • Er vinden na 17.00 uur geen vieringen meer plaats; alle vieringen (H. Missen) worden verplaatst of vervroegd naar 16.00 uur; dit geldt ook voor de vieringen met Kerstmis, zie de overzichten op de website.
  • Alle vergaderingen en bijeenkomsten na 17.00 uur worden afgelast dan wel vervroegd;
  • Koren en muziekverenigingen mogen in klein groepen optreden met minimaal 1,5 meter onderlinge afstand;
  • Met het feest van Kerstmis worden extra H. missen gestreamd en/of via Omroep Dommelland uitgezonden.
● Afspraken voor de missen met Kerstmis
  • De avondvieringen beginnen alle om 16.00 uur, de dagmissen op de reguliere of aangepaste tijdstippen, zie het eerdergenoemde overzichten.
  • Er is een beperkte toegang voor bezoekers mogelijk: Boxtel ca 50 | Esch ca 50 | Lennisheuvel ca 30 | Liempde ca 50; (gezinnen mogen bij elkaar).
  • Vol is vol: in Boxtel, Esch en Lennisheuvel, moet u reserveren; een aantal reserveringen zal moeten worden verplaatst en in geval van nood worden afgezegd.
  • In Boxtel en Liempde worden met Kerstmis extra veel kerstvieringen gestreamd (via YouTube uitgezonden) en via Omroep Dommelland uitgezonden. Dit gebeurt als volgt: Boxtel: de ‘nachtmis’ van kerstavond 24 december van 16.00 uur, de hoogmis op 1e kerstdag van 11.00 uur en de hoogmis van 2e kerstdag van 11.00 uur worden alle via YouTube gestreamd. De ‘nachtmis’ van 16.00 uur van Boxtel wordt om 21.00 uur via Omroep Dommelland herhaald, dus via televisie uitgezonden. Liempde: de ‘nachtmis’ van kerstavond 24 december van 16.00 uur, de hoogmis op 1e kerstdag van 09.30 uur en de hoogmis van 2e kerstdag van 09.30 uur worden alle via Omroep Dommelland uitgezonden.
  • In Lennisheuvel komt de hoogmis op 1e kerstdag te vervallen.
Zie verder ook de overzichten op de website van de parochie: www.heilighartparochie.nl. Voor uitvaarten zijn er overigens aangepaste regels van toepassing.

● En verder gelden de vaste afspraken
  • bij verkoudheid, hoesten, griepverschijnselen, etc.: thuisblijven;
  • handen bij binnenkomst in de kerk ontsmetten;
  • houd in de kerk anderhalve meter afstand: bij een sticker plaatsnemen;
  • hoesten in de binnenkant van de elleboog;
  • bij binnenkomst en verlaten van de kerk een mond- en neusmasker op;
  • aan de deur vindt een gezondheidscheck plaats en er wordt geteld.
De uitzendingen via televisie gaan alle via Omroep Dommelland. We zijn de medewerkers daarvoor zeer erkentelijk.
De streaming van de vieringen gaat via ons YouTubekanaal. Zoek op YouTube ‘Heilig Hartparochie’ en je komt er snel bij uit. De links staan zoals gebruikelijk ook op de YouTubepagina van de website. Deze hoef je maar aan te klikken. Voor het gemak worden ze met Kerstmis ook op de nieuwspagina gezet. Als je dan de website opent, komt je meteen bij de links. En dan klikken maar.

Ondanks alle beperkingen door de coronapandemie en alle perikelen van de laatste weken (en dagen) wensen we iedereen prettige en zalige kerstdagen
en een gelukkig en gezond 2022.