Wie is toch die Sint Willibrord?

07-11-2022

Wie is toch die Sint Willibrord? En wat heeft hij met de Kerk in Nederland te maken?

Vandaag, 7 november, vieren we het Hoogfeest van Sint Willibrord. De heilige naar wie de Sint-Willibrorduskerk in Esch is vernoemd.

Vandaag is het dus feest. Het is niet Sint Maarten, niet Sint Nicolaas, niet Sint Valentijn, maar Sint Willibrord. Die eigenlijk nog veel bekender zou moeten zijn dan de drie bekende heiligen hierboven maar dat toch niet is. En dat is jammer. Hij leefde weliswaar wat later dan Sint Nicolaas, dat scheelde wel een paar eeuwen, maar in tegenstelling tot Sint Nicolaas is hij bij leven wel in Nederland geweest. Nicolaas niet. Die komt nog steeds elk jaar natuurlijk, maar dat is toch anders.

Willibrord is niet alleen concreet in Nederland geweest, hij heeft ook heel veel gedaan. De eerste kerken gesticht, de eerste parochie. Hij was de eerste bisschop van Nederland.

Nieuwsgierig geworden naar het leven van Sint Willibrord? Wanneer hij leefde, waar hij vandaan komt, wie hij is, wat hij nog meer gedaan heeft? Klik dan op onderstaande link. En u kunt zijn levensverhaal lezen.

Meer informatie:

Het beeld van Sint Willibrord in de Sint-Willibrorduskerk te Esch