Week Nederlandse Missionaris

17-05-2023

Missionarissen en missionair werkers in de schijnwerpers

Onze Nederlandse missionarissen en missionair werkers zijn gedreven mensen die zich iedere dag weer inzetten voor hun kwetsbare naasten. Tijdens de Pinksteractie van de Week Nederlandse Missionaris (WNM) zetten wij hen in de schijnwerpers. Dat verdienen ze. Want al vragen deze helden weinig, ze kunnen een mentaal en financieel steuntje in de rug goed gebruiken. Wij voeren campagne om missionarissen en missionair werkers te ondersteunen in hun werk en welzijn. Doet u mee?

Betere toekomst voor kwetsbare mensen
Geïnspireerd door hun geloof zetten missionarissen en missionair werkers zich wereldwijd in om kwetsbare mensen een beter leven te bieden. Missionaris Sander Kesseler werkt bijvoorbeeld als priester in Uganda, waar hij vluchtelingen begeleidt. Missionair werker Jacinta van Luijk zet zich in Kenia in voor alcohol- en drugsverslaafden en voor mensen met hiv/aids. Zij zijn het gezicht van onze Pinksteractie van 2023.

Geen zorgen over financiële zaken
Al meer dan vijftig jaar steunt de WNM missionarissen en missionair werkers. We bieden bijvoorbeeld financiële steun voor verzekeringen, bijzondere ziektekosten en de premie voor de AOW. Daarmee zorgen we ervoor dat zij hun werk zorgeloos kunnen doen. Daarnaast bieden we missionarissen vakantiegeld, zodat zij tijdens een verlof in Nederland geen hulp hoeven te vragen van familie of vrienden. En ook in noodgevallen kunnen missionarissen een beroep op ons doen. We hebben een speciaal fonds, waarmee we een gestolen computer of andere belangrijke zaken kunnen vervangen als dat nodig is.

Uganda gaat onder je huid zitten
“Geloof kan helpen bij het verwerken van trauma’s,” weet Sander Kesseler (41), missionaris in Uganda. Hij is priester in Kitgum Mission Parish in het noorden van het land en werkte vele jaren in het vluchtelingenkamp Palabek. Daar maakte hij mee hoe vluchtelingen bepaalde trauma’s beter kunnen verwerken met de spirituele begeleiding vanuit de kerk. “Dat geeft mij voldoening ook al kan het soms heel heftig zijn.”

Geld inzamelen tijdens de Pinksteractie
Alleen met uw hulp kunnen wij missionarissen zoals Sander en Jacinta een welverdiend steuntje in de rug blijven bieden. Doet u daarom mee met de Pinksteractie? Van 20 tot en met 28 mei kunt u  in uw parochie geld inzamelen om het belangrijke werk van onze missionarissen en missionair werkers mede mogelijk te maken.

Priester Sander Kesseler