Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Parochianen over de Paastijd

12-04-2021

"Ik ben de Verrijzenis en het Leven. Al wie in Mij gelooft zal Eeuwig Leven hebben."

Op 31 maart toen in de huis-aan-huiskrant, De Meijerij Boxtel, een wens voor ons allen stond, namelijk ‘Zalig Pasen’ van heer pastoor Van Rossem en dhr. J. Polman namens het parochiebestuur, wilde ik eigenlijk ook een paaswens sturen. Maar hoe dan? En zomaar deed de gelegenheid zich voor om te schrijven hoe Pasen door mij ervaren en beleefd zijn.

De voorbereiding voor Pasen vangt aan met onder andere met het askruisje. Had al op de televisie gekeken hoe dat nu zou gaan, met corona. Dus niet op je voorhoofd, maar gestrooid, voor zover mogelijk op je achterhoofd. Daarna de 40-daagse Vasten. De ene dag gemakkelijker dan de andere. Dat is mijn ervaring.

Dan komt de Goede Week. Vind ik altijd wel emotioneel. Biechtviering en biecht, Witte Donderdag en dit jaar voor mij, sinds jaren, de Kruisweg. Het was een mooie viering en gaf een goed gevoel om om 15.00 uur hierbij aanwezig te zijn, in gebed en gedachten.

En dan Paaszaterdag. Helaas de Paaswake vroeg in de avond vanwege de avondklok. Maar dan ’s middags om 12.00 uur een brood- en eierzegening, met gebed en Evangelielezing door heer pastoor. Dat was nieuw voor mij, een hele ervaring. De kerkgangers met kinderen waren hier al mee bekend. Ze hadden mooi versierde mandjes met daarin brood en ei. Oorspronkelijk een gewoonte uit het voormalig Oostblok. Wel héél prachtig.

Eerste Paasdag: Heilige Mis uit Liempde en om 11.00 uur in de basiliek. Echt indrukwekkend. De H. Mis werd feestelijk opgedragen. Mooi wit kazuifel. De basiliek en de kerk in Liempde waren prachtig versierd met vele bloemen.
Tweede Paasdag was ook een mooie viering. Fijne orgelmuziek. Al met al kijk ik terug op een mooie Pasen. Ondanks de coronabeperkingen.

Met de wetenschap dat de Paastijd 50 dagen duurt, kunnen we in dankbaarheid terugzien en hoopvol vooruitkijken. Het vooruitzicht op een (online) Alphacursus is helemaal top!

Betsy Ronkes (uit Boxtel)