Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Start restauratiewerkzaamheden

03-09-2021

Op maandag 6 september starten de werkzaamheden aan de Sint-Petrustoren

U zult ongetwijfeld hebben gezien dat het Mariabeeld in de basiliek is verplaatst. Dit heeft te maken met de aankomende restauratie van de toren van de Sint-Petrusbasiliek. De voorbereidende werkzaamheden beginnen a.s. maandag 6 september, dan wordt begonnen met de steigerbouw. Op 1 december zou de hele klus dan moeten zijn geklaard.

Op maandag 6 september a.s. wordt begonnen met het opbouwen van de steigers die nodig zijn voor de restauratiewerkzaamheden. Hiervoor wordt ongeveer vier weken voor uitgetrokken. Om dit veilig te kunnen doen en te laten verlopen wordt de Oude Kerkstraat van af huisnummer 11 tot aan De Koppel afgesloten met bouwhekken. Er kan daar dus niemand meer door.

De hoofdingang onder de toren wordt gedurende de restauratie afgesloten en kan dus de komende maanden niet worden gebruikt. De ingang van de kerk wordt tijdelijk naar de zijdeur verplaatst. Daar waar eerst het Mariabeeld stond. Om meer ruimte voor de doorgang te creëren is het Mariabeeld door vrijwilligers verplaatst, zie ook het eerdere artikel op deze website.

Als het steigerwerk klaar is dan begint de eigenlijke restauratie, de reparatie van een aantal torenelementen en het voegwerk. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Aannemersbedrijf Van de Zanden uit Aarle-Rixtel en duren circa drie maanden, inclusief weer het afbreken van de steigers en het opruimen van het kerkplein. Het hele project moet volgens planning op 1 december a.s. zijn geklaard.

De kerkdiensten en vieringen zullen gewoon kunnen doorgaan met hier en daar soms een aanpassing. Met medewerking van alle parochianen hopen we dit project weer goed en snel te kunnen afronden. Voor vragen en informatie kunt u zich tot het parochiesecretariaat wenden. We vragen bij voorbaat uw begrip voor het ongemak in de komende maanden…