Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Gezinsviering Sacramentsdag

12-06-2022

Vreugdevolle Gezinsviering met een droevig randje

Gisteren, zaterdag 11 juni was er weer een Gezinsviering in de Sint-Petrusbasiliek. Dit keer met het thema Sacramentsdag.

Tijdens "de preek", het gesprekje met de kinderen, vertelde pastoor Geertjan over Sacramentsdag. Hij raakte in gesprek met de kinderen over de Communie, de Hostie.  Het stukje brood (en de wijn) dat Jezus is. "Dit is mijn Lichaam. Dit is mijn Bloed," sprak Jezus bij het Laatste Avondmaal met zijn leerlingen, zijn vrienden. Jezus kan zo heel dichtbij je komen, je sterken en alle kracht geven die je nodig. Hij wil graag bij je zijn. Je kunt op Hem vertrouwen.

Ook veetelde pastoor Geertjan over de heilig Bloedprocessie. En natuurlijk over het Bloedwonder waar de Bloedprocessie alles mee te maken heeft. Passend bij Sacramentsdag! Priester Eligius van den Aker had de kelk met wijn omgestoten tijdens de Mis. Voor het jaar 1380 gebeurd. Het gebeurde na de Consecratie. De wijn was het Bloed van Christus. En dat was te zien aan de vlek die in de altaarkleden kwam: de wijn was geen gewone wijnvlek zoals je zou verwachten. Nee. De vlek bestond uit bloed. Een mirakels wonder.

Dit wonder herdenken we tijdens de Feestelijke Hoogmis op Sacramentsdag. Hiervoor vieren we in Boxtel Saceamentsdag zelfs een week eerder dan het kerkelijke rooster aangeeft. De Feestdagen worden niet omgedraaid. Het is naar een eeuwen oud verzoek van kardinaal Pileus de Prata. Eveneens rond het jaar 1380.
Wilt u het hele verhaal van het Bloedwonder lezen en hoe in al die eeuwen verder is gegaan? En waarom we juist ditweekend de Bloedprocessie lopen in de parochie? U kunt het lezen in onderstaande documenten.

De Gezinsviering had ook een verdrietig bericht: een werkgroepslid die al jaren aktief is in onder andere de Gezinsvieringen was vrijdagavond na overleden.
Evelien dank voor alle mooie en dierbare dingen die je aan ons, aan de kinderen en volwassenen in de parochie hebt gegeven! Een veilige THuiskomst en een plekje dichtbij de Heer toegewenst. We bidden voor je. Rust zacht.

Na deze prachtige Gezinsviering met muziek van de Praiseband Upside Down is vandaag tussen 11.30 en 12.30 uur de voertuigenzegen en om 15.00 de Bloedprocessie waarin de heilig Bloeddoek meegedragen wordt. Zo dadelijk, in de Mis van 11.00 uur, zal de doek ook getoond worden. En bent u in de gelegenheid deze van dichtbij onder glasplaat te aanschouwen.
Welkom!!

Meer informatie: