Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Doopschelpen een aanwinst

04-08-2022

Doopschelpen in Boxtel: een aanwinst voor de parochie en vooral voor de ouders

Vanaf dit voorjaar ontvangen ouders in Boxtel wier kind gedoopt is een doopschelp als blijvende herinnering aan deze mooie dag. Een prachtig sieraad dat achter in de Sint-Petrusbasiliek in een nis in een ‘levensboom’ wordt gehangen. Recht tegenover de wand met gedachteniskruisjes van de overledenen in onze parochie, om zo dood en leven dicht bij elkaar te brengen. Daar blijft de schelp ongeveer anderhalf jaar hangen. Op 3 juli 2022 ontvingen Amber van Heerebeek en haar ouders de eerste schelp.

Het idee van de doopschelpen is geboren in en uitgewerkt door de Contactgroep Boxtel. ‘We wilden naast de gedachteniskruisjes van de overledenen ook de andere zijde van het leven laten zien. En het dopen is de andere zijde: het begin van het leven. Vandaar dat we het nieuwe gebruik hebben ingevoerd’, aldus Yvonne de Riet, een van de kartrekkers van dit letterlijk en figuurlijk klein maar betekenisvol gebaar.

Ria van Beljouw, de voorzitter van de Contactgroep vult aan: ‘Na ongeveer anderhalf jaar worden de schelpen aan de ouders van de dopelingen overhandigd. Dit gebeurt op een familiedag waarvoor de ouders worden uitgenodigd. Tijdens de viering van die dag ontvangen zij dan de schelp en kunnen hem mee naar huis nemen.’ Ze vult aan: ‘We wilden graag iets zichtbaars, tastbaars, in de basiliek om te laten zien dat we een levende parochie zijn.’

De schelpen zijn beschilderd door Diny van Heesch een trouwe vrijwilligster van de geloofsgemeenschap Boxtel. Dit is een heel minutieus en secuur werk. Na het beschilderen voorziet zij de schelp van een watervaste laag. Elke schelp is zowaar een kunstwerk apart, een sieraad op de babykamer en later een kleinood voor de dopeling zelf. De doopouders kiezen welke doopschelp ze willen hebben en het kindje wordt vervolgens ook daadwerkelijk met de gekozen schelp gedoopt. Na de doop wordt de schelp door de ouders in de nis aan de wand gehangen. Binnenkort komt aan elk schelp een keurig naamkaartje te hangen.

De doopschelp is een aanwinst voor de parochie. We wensen Diny nog heel veel schilderenthousiasme en dat er nog veel mooie schelpen onder haar handen vandaan mogen verschijnen. En… we rekenen natuurlijk op veel dopelingen.

Een van de fraaie doopschelpen.