Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Lezing over kapittels en kanunniken

25-09-2022

Kapittels en kanunniken in Boxtel en de Meijerij

Hun invloed is heden ten dage nog steeds merkbaar.
Op zondag 25 september 2022 om 11.15 uur verzorgt Jos Dekkers in Museum Boxtel een lezing over kapittels en kanunniken in Boxtel en De Meierij. Jos Dekkers zal vertellen over de rol en betekenis van de kapittels vroeger en nu. De entreeprijs bedraagt €5,00, met museumkaart €2,00. Aanmelden verplicht op info@muboboxtel.nl of telefonisch bij Willem van Vossen op 06-16041898.

Waarom hebben dorpen als Boxtel, Oirschot en Hilvarenbeek zulke enorme kerken die in een grote stad niet zouden misstaan? Waar komt de naam Vrijthof vandaan en waarom staan aan het Vrijthof in Maastricht twee grote Middeleeuwse kerken pal naast elkaar? Om een antwoord te vinden op zulke vragen moeten we terug naar de geschiedenis van kapittels en kanunniken. In het boek ‘De Boxtelse St.-Petrus, geschreven door Piet Dorenbosch, staat geschreven dat het Boxtelse kapittel is opgericht in 1493 als een van de jongste colleges van kanunniken en nagenoeg samenviel met de voltooiing van de toren van de St-Petrus. Het Boxtels kapittel vormde het hoogste kerkelijk gezag en beheerste daarmee het gehele kerkelijke leven in de parochie. Ook al zijn de kapittels formeel verdwenen na de vrede van Munster aan het einde van de Tachtigjarige Oorlog in 1648, de invloed van kapittels is nog steeds merkbaar. Over kapittels en kanunniken in de Meijerij en toegespitst op het St.-Petruskapittel van Boxtel verzorgt Jos Deckers een inleiding.

Jos Deckers (1950) is pastoraal werker geweest in Boxtel (Parochie H. Petrus), bij het Diocesaan Pastoraal Centrum in ’s-Hertogenbosch en bij de Parochie H. Kruis te Nuenen. Nu is hij met pensioen maar parttime verbonden aan de Zusters van Liefde te Schijndel. Hij heeft interesse in lokale geschiedenis en was een van de organisatoren van een tentoonstelling over Kapittels en kanunniken in de Meijerij die in 1998 o.a. in Boxtel is gehouden.