Sint-Willibrorduskerk Esch

Pastorie Esch verkocht

04-12-2018

De monumentale pastorie van Esch is verkocht

De pastorie te Esch is onder voorbehoud van financiering verkocht. Het monumentale pand is binnenkort niet langer eigendom van de Heilig Hartparochie maar van een nieuwe eigenaar. De nieuwe bewoner(s) komen uit de regio en hebben een goede band met onze parochie. Het pand zal door de kopers als woonhuis worden gebruikt en daarmee blijft een karakteristiek gebouw voor de gemeenschap van Esch behouden.

De pastorie wordt al een aantal jaren niet meer door de parochie gebruikt en is tot nu toe verhuurd geweest. Nu én in de toekomst zal de parochie het historische gebouw ook niet meer nodig hebben omdat de pastoor en de kapelaan in het Pastoraal Centrum in Boxtel wonen. Het gebouw, woonhuis, kon dus van de hand worden gedaan en dat is nu gebeurd.

Door het pand aan een particulier te verkopen kan het monumentale gebouw in al zijn schoonheid worden behouden, inclusief het prachtige Christusbeeld en de fraai aangelegde voortuin. Aan de buitenkant mag immers niets worden gewijzigd. Van binnen moet er een en ander gebeuren, maar dat kan gefaseerd. Door deze verkoop blijft ook het beeldbepalende karakter van de kern van het mooie dorp Esch gewaarborgd.

Momenteel rust er een maatschappelijke bestemming op het pand. Deze dient te worden gewijzigd in de bestemming wonen. De Gemeente Haaren heeft toegezegd daaraan graag zijn medewerking te willen verlenen. De procedure is al enige tijd geleden in gang gezet.
‘De Opgang’, die aan de pastorie grenst, blijft in eigendom van de parochie en zal in zijn geheel worden gerenoveerd. Deze wordt nog volop door de parochie gebruikt door koren en werkgroepen en natuurlijk Sinterklaas! En dat blijft zo nog jarenlang…

Met de verkoop van de pastorie van Esch en het creëren van een woonbestemming voor het pand is aan de wens van de parochianen, de Contactgroep Esch en het parochiebestuur voldaan. ‘De Opgang’ zal worden gerenoveerd en in zal mede daardoor in de toekomst een belangrijk en levendig centrum blijven ten dienste van onze parochie.

De beeldbepalende pastorie van Esch is onlangs verkocht

Doneer

Onderhoud begraafplaatsen