Sint-Theresiakerk Lennisheuvel

Goud voor pastor Harry

11-10-2021

Vijftig jaar priester zijn van Harry van den Tillaart werd met een gouden Heilig Hartspeld beloond

Op zondag 10 oktober jl. werd het gouden priesterschap van Harry van den Tillaart uitbundig gevierd. De kerk van Lennisheuvel zat afgeladen vol, twee koren waren aangetreden en iedereen die er wilde zijn, was er. Het was een mooie en vreugdevolle viering van een feest van pastor Harry dat eigenlijk al op 29 mei jl. gevierd had moeten worden en dat 50 jaar (1971) geleden begon.

Daarmee werd de toon door Chris Snik, de voorzitter van de Contactgroep Lennisheuvel gezet. Het feest is namelijk later gevierd ‘omdat de corona-epidemie het onmogelijk maakte om het feest op of rond de 29ste mei van dit jaar te vieren’, aldus Chris. ‘Maar daarom niet getreurd, vandaag is iedereen aanwezig en we maken er met zijn allen een geweldig mooie jubileumdag van’.

Na zijn kort maar mooi welkomstwoord volgt een plechtige eucharistieviering met als voorganger natuurlijk Harry van den Tillaart zelf. Alle lezingen en andere toespraken waren zorgvuldig gekozen en werden goed ontvangen. Het koor Lencante en het Sint-Theresiakoor verzorgden beurtelings de zang. Samenzang en op tijd een applaus verhoogde de sfeer. Alle kerkbezoekers voelden zich zichtbaar op hun gemak en genoten van de bijeenkomst.

Een van de hoogtepunten was de toespraak van pastor Harry zelf. Hij memoreerde zijn loopbaan tot nu toe en vertelde dat hij vooral van de laatste 15 jaar had genoten als pastoor en later pastor van ‘zijn’ Lennisheuvel. ‘Ik ga het de komende tijd wat rustiger aan doen’, vertelde hij maar wil nog wel graag betrokken blijven bij de geloofsgemeenschap Lennisheuvel van de Heilig Hartparochie.

Pastoor Geertjan van Rossem vulde op het einde van de mis aan dat hij inderdaad zal verdergaan als ZZP’er, een “Zielzorger Zonder Parochie’. ‘Die benaming komt overigens van Harry zelf’, aldus pastoor Van Rossem en kreeg daarmee de lachers op zijn hand. Hij memoreerde alle verdiensten van de jubilerende pastor: zijn inzet voor de voormalige parochie Maria Regina, voor de geloofsgemeenschap Lenisheuvel en voor zijn bereidheid om altijd bij te springen daar waar nodig binnen de Heilig Hartparochie.
Als blijk van waardering kreeg hij door pastoor Van Rossem de gouden Heilig Hartspeld uitgereikt met bijbehorende oorkonde. Harry was zichtbaar ontroerd en dankte de pastoor.

Daarna werd hij namens de contactgroep Lennisheuvel door Rian van der Heijden toegesproken. Uit haar handen ontving hij uit een prachtige pentekening van ‘zijn’ kerk, de Sint-Theresiakerk,

Na afsluiting van de viering volgde buiten op het bordes van de Sint-Theresiakerk een aubade van Fanfare St. Arnoldus. De jubilaris werd daar door fanfarevoorzitter Paul Hermans toegesproken en na het laatste nummer ging het ’in optocht’ naar ‘De Orion’. In de Orion was er koffie/thee met gebak en konden alle aanwezigen de jubilaris Harry de hand drukken. Dat mocht volgens de coronaregels weer en dat gaf een goed gevoel. Aansluitend genoten de aanwezigen van een prima verzorgde lunch.
Klik op deze link of op de link hieronder en bekijk het fotoalbum van deze jubileumviering.

Meer informatie:

Een gouden Heilig Hartspeld voor de jubilerende pastor Harry van den Tillaart