Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

Pastorie van Liempde verkocht

15-09-2018

De pastorie van Liempde krijgt binnenkort een woonbestemming

Op donderdag 13 september is de pastorie van Liempde verkocht. In de weken daarvoor is deze door veel vrijwilligers helemaal leeg geruimd en klaar gemaakt voor de verkoop. Volle containers gingen naar de stort maar nog veel meer delen van de inventaris kregen een mooie plek in een van de kerken of pastorieën van de Heilig Hartparochie. Andere werden op een gehouden veilig verkocht. De pastorie wordt geheel gerenoveerd en verbouwd. Er komen acht appartementen in.

De pastorie van Liempde is verkocht omdat deze niet meer nodig is voor onze parochie. Pastoor Jacques Grubben en kapelaan Geoffrey de Jong wonen tot volle tevredenheid in het Pastoraal Centrum in Boxtel. Inmiddels heeft de geloofsgemeenschap Liempde een eigen, nieuw onderkomen. Deze heet ‘De Ontmoeting’ en is onderdeel van de Kloosterhof. Dit nieuwe contactpunt voor het kerkdorp Liempde is in dit voorjaar in gebruik genomen. De parochianen van Liempde, de Contactgroep Liempde én het parochiebestuur zijn daar heel tevreden mee.

De pastorie krijgt een nieuwe bestemming, een woonbestemming. In het gebouw wordt een achttal appartementen gerealiseerd. Deze appartementen die verschillend van grootte zijn worden verhuurd. Het gebouw zelf blijft als geheel intact omdat het een Rijksmonument is; er wordt aan de buitenkant dus weinig tot niks aan veranderd. Daarmee blijft het beeld van de monumentale pastorie die in 1868 is gebouwd voor de gemeenschap én de toekomst behouden. Het verschil is dat het gebouw straks weer volop tot leven komt.

Vanzelfsprekend krijgt de voor- en achtertuin van de pastorie ook een opknapbeurt. Deze tuin en daarin tuintjes, zijn voor de toekomstige bewoners van de pastorie en horen daarbij. De scheidslijn met het perceel van de kerk zelf is duidelijk getrokken. De kerk blijft vanuit alle zijden prima bereikbaar en benaderbaar, bijvoorbeeld voor onderhoud.,

De zijtuin, zeg maar de grote pastorietuin, wordt/is ook verkocht. Hiervoor worden bouwplannen ontwikkeld voor tien seniorenwoningen. Aan de ontwikkeling hiervan wordt de laatste hand gelegd en enkele procedures en formaliteiten moeten hiervoor nog worden doorlopen. Verwacht wordt dat hierover in het voorjaar van 2019 meer duidelijkheid komt. Hierover hoort u dan weer van ons.

De pastorie is dus verkocht en dat betekent dat deze niet meer van de parochie is ze is vanaf 13 september eigendom van een ander. Wij zullen hem dan ook niet meer gebruiken. Post en andere documenten kunt u kwijt in de brievenbus van ‘De Ontmoeting’ bij de Kloosterhof. Deze ‘Ontmoeting’ is sinds dit voorjaar het kloppend hart van de geloofsgemeenschap Liempde, dichtbij de prachtige en ook monumentale kerk. Onze kerk…

In deze monumentale pastorie van Liempde komen acht appartementen

Doneer

Onderhoud begraafplaatsen