Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

Eerste H. Communie in Liempde

02-06-2019

Voor 15 kinderen een hoogtepunt in hun leven: de Eerste Heilige Communie

Op zondag 2 juni was het dan zover. De Sint Jans Onthoofdingkerk was goed gevuld en de 15 kinderen die de Eerste H. Communie zouden gaan doen stonden buiten ongeduldig te wachten. Tegen half tien ging iedereen in stoet naar binnen en kon de feestelijke viering beginnen. Maar liefst 15 jongens en meisjes deden in deze communieviering de Eerste H. Communie. Na het H. Doopsel het tweede sacrament.

De vijftien kinderen die de Eerste Heilige Communie deden waren door kapelaan Geoffrey de Jong en de leden van de Werkgroep Eerste H. Communie in de afgelopen maanden weken goed voorbereid. En dat was goed te zien, te horen én te merken. De kinderen waren allen heel enthousiaste en ze liepen er allemaal op zijn Paasbest bij. En dat hoort ook zo op zo’n feestdag!

Kapelaan Geoffrey speelde heel goed in op de leefwereld van de kinderen. Het groepsgesprek liep als een trein en de communicanten werden helemaal in ‘de preek’ betrokken. Zelfs veel ouderen konden er waarschijnlijk wat van leren en dat is ook nog eens meegenomen. Vroeger werden namelijk veel zaken te gecompliceerd uitgelegd en vertolkt. Gelukkig is dat nu dus anders en staat ook het begrijpen van wat er gedaan wordt in de vieringen binnen onze parochie centraal.

Alle vijftien kinderen die voor de eerste keer ter communie gingen hadden een taak in de viering. Enkelen mochten een korte tekst lezen, anderen de voorbeden en de kaarsen aansteken en weer anderen mochten de koperen bel luiden. En dat laatste ging zeker niet zachtjes. Zo had elk kind een rol in het geheel en werd het een gezamenlijke viering…

Tegen het einde van de communieviering was het dan zover. Alle vijftien communicanten ontvingen een voor een op een plechtige wijze de eerste ‘echte’ hostie. Natuurlijk vastgelegd op een prachtige foto. Deze foto’s zijn later te bestellen. De vijftien communicanten van dit jaar zijn:

- Puck van de Merendonk
- Thijs Ham
- Nelis van Aarle
- Saar Eltink
- Bram van Giessen
- Pleun van Houtum
- Loes van de Laar
- Mirthe van de Loo
- Ties van de Loo
- Teun van de Schoot
- Marijn van Dongen
- Bram van den Langenberg
- Katrien van Aarle
- Marijn Veroude
- Noa van Gemert

We feliciteren van harte de communicanten met hun Eerste H. Communie. Vooral ook hun ouders, opa’s en oma’s en alle andere familieleden. We danken de kapelaan en de werkgroep voor de goede voorbereidingen en het Sint Janskoor en de toetsenist voor het verzorgen van de fijne liedjes. En natuurlijk alle andere vaste vrijwilligers die op de achtergrond altijd in stilte hun werk doen.

Maak er thuis in je eigen gezin samen met papa en mama en alle familieleden een fijne dag van. Het weer is uitstekend, het kan niet feestelijker… Geniet ervan en maak er maar een mooi feest van, We hopen jullie nog vaak terug te zien in de vieringen in onze mooie Liempdse kerk. Ook al was dit de laatste keer dat kapelaan Geoffrey de communicanten heeft voorbereid, hij vertrekt naar Beek en Donk. Zijn afscheid staat op zondag 30 juni a.s. gepland in onze mooie kerk van Liempde (09:30 uur) met aansluitend een receptie in De Kloosterhof (10:45 uur).

De vijftien Communicanten met kapelaan Geoffrey de Jong. De kapelaan gaat onze per 1 juli verlaten i.v.m. een benoeming in Beek en Donk

Doneer

Onderhoud begraafplaatsen