Heilig Hartparochie Eenheid in verscheidenheid

Prachtige Vormselviering

11-03-2018

24 x 'Ja, hier ben ik'

Vanochtend werd in een afgeladen Sint-Petrusbasiliek aan vierentwintig tieners van de kerkdorpen Boxtel, Esch en Liempde door Mgr. Gerard de Korte, het sacrament van het Vormsel toegediend. Allemaal blijde gezichten... wat kan het leven toch mooi zijn!

De bisschop hield de jongens en meisjes voor om eens na te denken over de komende twaalf jaar van hun leven waarin veel van de belangrijke beslissingen zullen worden genomen die bepalend zijn voor het vervolg. Denk maar eens aan welke studie ga ik volgen, welk beroep wil ik gaan uitoefenen en met welke vrouw of man wil ik graag gelukkig worden en een gezin stichten?, zo zei hij. En nu staan jullie hier om aan God kenbaar te maken dat jullie met Hem verder willen gaan.

Pakweg twaalf jaar geleden deden jullie ouders een eerste stap voor jullie op deze levensweg met God. Waar draait het om in het leven? Het gaat om de liefde tot God en de naaste of medemens. God wil dat wij allemaal gelukkig worden met Hem en met elkaar. En dat betekent dat we ons mogen afvragen hoe wij het leven met Hem en elkaar zouden moeten invullen om dit te bereiken...De bisschop was hierbij volstrekt openhartig door te zeggen dat wij vaak, ook hij, op de eerste plaats naar ons eigen belang kijken en dan pas naar de ander. Jezus doet dat niet en laat zien dat een leven in dienstbaarheid aan God en de medemens het leven zoveel mooier maakt. Een doosje bonbons voor oma, een bloemetje voor mama en of een helpende hand voor papa: het lijkt iets kleins maar het gebaar is groots...

Met de hulp van verschillende Vormelingen, de ouders, het koor Con Fervore en natuurlijk de bisschop vloog de heilige Mis als het ware voorbij. Na de gebruikelijke woorden van dank aan het slot van de viering, posteerden de Vormelingen zich met de koorleden op de trappen voor het altaar en zongen al dan niet uit volle borst, het lied 'Een vonkje is genoeg'  mee... Een spontaan applaus en een 'Lang zullen ze leven' vormden het einde van deze mooie ochtend. De Dvd met de gemaakte foto's zal in de komende tijd ter beschikking komen. Wij houden jullie op de hoogte!