Heilig Hartparochie Eenheid in verscheidenheid

Tentoonstelling ‘De Witte Karavaan’

09-04-2018

De Witte Karavaan, 150 jaar Witte Paters en Witte Zusters in Afrika

Wegens succes verlengd: tentoonstelling ‘De Witte Karavaan, 150 jaar Witte Paters en Witte Zusters in Afrika’ in Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven te St.-Agatha. Gezien de grote belangstelling afgelopen jaar voor de tentoonstelling ‘De Witte Karavaan’ is besloten deze expositie met nog een seizoen te verlengen van 29 april tot 21 oktober 2018.

● Op zondag 29 april a.s. is er een feestelijke (her-)opening met optreden van het Afrikaanse koor van de Charles Lwanga-parochie uit Den Haag. Zij zullen om 14.30 uur een concert geven in de kapel van het Kruisherenklooster met een variëteit aan Afrikaanse liederen. De tentoonstelling is open van 13.00-17.00 uur en is gratis toegankelijk. Ook kunt u terecht in het Poortgebouw voor koffie/thee en kloosterkoek. Tevens is er verkoop van producten van Vlisco-stoffen voor een project in Ghana door Dames van de Zijden Draad. U bent allen van harte welkom!
De rest van het seizoen zijn er verschillende lezingen die aanhaken bij de tentoonstelling.

● De eerste vindt plaats op 1e Pinksterdag 20 mei om 14.30 uur door antropologe Dr. Thera Rasing over ‘De invloed van de missie op de positie van vrouwen en meisjes in Afrika, met name in Zambia’.

● De tweede lezing is op zondag 1 juli om 14.30 uur door filosoof en oprichter van mediaplatform World’s Best News: Dr. Ralf Bodelier over ‘Een positieve kijk op Afrika’.

● Op zondag 9 september komt Dr. Frans Wijsen, hoogleraar missiewetenschappen, spreken over ‘Omgekeerde missie door buitenlandse religieuzen in Nederland’.

● Op zondag 30 september komt filosofe Marielle Polman spreken over ‘Ubuntu-filosofie uit Zuid-Afrika’.

● De laatste lezing op zondag 21 oktober is tevens de afsluiter van de tentoonstelling. Witte Pater Jozef de Bekker zal spreken over ‘Missie anno 2018’.

● Praktische gegevens:
Locatie: Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven, Kloosterlaan 24, 5435 XD St. Agatha (bij Cuijk). Tel. 0485-311007, email: info@erfgoedkloosterleven.nl  (voor aanmelding voor de lezingen). Openingstijden: woensdag/donderdag, vrijdag en zondag van 13.00-17.00 uur. Routebeschrijving en actuele info: zie www.erfgoedkloosterleven.nl  of www.wittezusters.nl
Het boek ‘Dragers van Hoop, een leven lang missie’ over 150 jaar Witte Zusters is te koop bij de tentoonstelling of te bestellen via www.wittezusters.nl voor 10, -- euro (exclusief verzendkosten).

Meer informatie: