Heilig Hartparochie Eenheid in verscheidenheid

Martijn Vlaminckx is niet meer

08-08-2019

Een markant mens midden tussen zijn parochianen

Afgelopen maandag 5 augustus vernamen we het droevige nieuws dat onze oud-koster van de Sint-Petrusbasiliek, de heer Martijn Vlaminckx, zeer plotseling was overleden. Nieuws dat je niet verwacht en helemaal niet wilt. Het sloeg ook bij het bestuur en veel parochianen in als een bom en een grote verslagenheid heerst. Hij laat een echtgenote die veel zorg behoeft en een rijke schaar kinderen na.

Martijn Vlaminckx was als fulltime koster in dienst van de Sint-Petrusbasiliek, voorheen de Sint-Petruskerk. Ruim 30 jaar was hij in dienst van die basiliek, ‘zijn’ basiliek. Die mooie kerk was zijn ziel en zaligheid. Hij kende het kerkgebouw van haver tot gort en ook voor de begraafplaats met zijn rijke geschiedenis was hij een wandelende ‘harde schijf’.
Samen met honderden vrijwilligers runde hij zijn omvangrijke toko en tijd kende bij hem geen grenzen. Voor veel vrijwilligers was hij een inspiratiebron en voorbeeld. Zij namen enkele jaren geleden met veel verve zijn taken over. Daarmee ging ook de laatste, in fulltime dienst zijnde koster van het Bisdom Den Bosch met pensioen...

Maar het is niet alleen het werk aan de basiliek en aan het kerkhof en alles wat daarbij hoort. Zijn belangrijkste taak was ook het kosteren of het organiseren daarvan bij alle vieringen en diensten. Vooral in hoogtijdagen was dat vaak een enorme klus. Als met zon- en feestdagen zoals met Kerstmis en Pasen de basiliek meerdere keren bomvol zal met gelovigen was hij de persoon die van tevoren alles goed had geregeld of had laten regelen.
Hij was ook de spil in de Heilig Bloedprocessie en alles wat daarmee te maken heeft. Met dat Heilig Bloedwonder was hij volop verbonden...

Na zijn pensionering een vijftal jaren geleden deed hij het wat rustiger aan maar bleef hij als vrijwilliger in de Heilig Hartparochie actief. Daarnaast had hij zijn zorg voor zijn gezin, vooral voor zijn echtgenote Tineke. Nu rest ons niks meer dan met respect terug te zien op een markant mens die altijd midden tussen zijn parochianen stond. Een mensenmens die in stilte en vooral op de achtergrond de juiste dingen deed en die goed deed… Daarvoor danken we hem nogmaals hartelijk uit de grond van ons hart.

A.s. zaterdag 10 augustus is de plechtige afscheidsviering van Martijn Vlaminckx in zijn ‘Sint-Petrusbasiliek’ aan de Kerkstraat in Boxtel. De bijeenkomst begint om 10.30 uur. Daarna zal Martijn op ‘zijn’ kerkhof ten ruste worden gelegd.
We wensen zij vrouw Tineke, zijn kinderen, familie en bekenden veel sterkte in deze voor hen moeilijke en verdrietige dagen.

Meer informatie:

Martijn Vlaminckx, een betrokken en gewaardeerd koster