Heilig Hartparochie Eenheid in verscheidenheid

Betekenisvol ontmoeten

06-12-2019

Inderdaad, bij VNB mag iedereen mee

Zoals u misschien weet ben ik (al lange tijd) een gedreven contactpersoon van VNB, een ideële stichting die reizen organiseert naar Lourdes en andere bestemmingen. Samen met reisprofessionals en heel veel vrijwilligers zorgen wij ervoor dat pelgrims én zorgpelgrims op reis gaan.

Wist u dat honderden vrijwilligers bij VNB meehelpen om zorgpelgrims mee te nemen op reis? Ze doen dat mede als uitdrukking van hun geloof en hun katholieke wortels. Voor zorgpelgrims is dit vaak de enige mogelijkheid om op reis te gaan. Immers een doorsnee reisorganisatie neemt geen mensen mee die rolstoel gebonden zijn of liggend in een bed vervoerd moeten worden.
De reizen die de pelgrims maken gaan vaak naar Lourdes maar steeds vaker ook naar andere prachtige plekken die belangrijk zijn in ons geloof of voor ons als persoon. Bij VNB noemen we dat 'Betekenisvol Ontmoeten'.

Deze bedevaarten en belevingsreizen betekenen veel voor de pelgrims die met VNB reizen. Van veel pelgrims horen we dat een reis naar Lourdes erg bijzonder is, tijdens zo'n bedevaart staan zij immers in het middelpunt. Zij krijgen de gelegenheid om volop te genieten van al het bijzonders dat deze heilige plek te bieden heeft. VNB zorgt ervoor dat met elke reis voldoende zorgvrijwilligers, verpleegkundigen of artsen meegaan die iemand alle zorg kunnen bieden die nodig is. Voor de geestelijke zorg gaat er tijdens een bedevaart een pastor mee. Uiteraard gaan er ook vrijwilligers mee die een rolstoel kunnen duwen of er zijn voor een praatje. Want er is natuurlijk ook volop gelegenheid om op een terrasje te genieten van een Zuid-Frans drankje.

Uiteraard worden er op verschillende momenten in het voor- en najaar bedevaarten georganiseerd naar Lourdes. Maar er is ook de mogelijkheid om met een VNB-(zorg)groep Rome, Israël of Fatima te bezoeken. Verder zijn veel andere reizen mogelijk. Zo lopen of (e)fietsen er groepen naar Santiago de Compostela, Rome, Lourdes en zelfs door Israël. En helemaal nieuw is de 'I'll push you belevingsreis' naar Santiago de Compostela waarbij een jongere, een mantelzorger en een zorgpelgrim, samen de laatste etappe van de Camino afleggen.
Ook organiseert  VNB maatwerkreizen voor kleinere groepen, denk daarbij aan een rondreis door Ierland, Griekenland of Italië.

Bent u nieuwsgierig geworden en wilt  u vrijblijvend informatie ontvangen, neem dan contact op met Cees en Wil van Bommel. Telefoon: 0411 - 67 30 47. Of klik op deze link.