Heilig Hartparochie Eenheid in verscheidenheid

Weekendmissen starten op 4 en 5 juli

20-06-2020

Start van de weekendmissen in de Heilig Hartparochie op 4 en 5 juli

In het weekend van 4 en 5 juli a.s. starten weer alle weekendmissen in de Heilig Hartparochie. In alle vier de kerken van alle geloofsgemeenschappen kunnen dan weer  vieringen worden bezocht. De tijden zijn hier en daar iets aangepast en het aantal zitplaatsen is door de coronamaatregelen voor iedere kerk beperkt. Voor alle vieringen dient u zich aan te melden, voor sommige kerken van tevoren door middel van de computer of een telefoontje voor andere bij de ingang van de kerk.

Nu er vanaf 1 juli weer meer bezoekers in de kerken mogen, maximaal honderd, starten we in het weekend van 4 en 5 juli ook weer met de weekendmissen. Het opgestelde schema van de missen is iets aangepast en dat geldt ook de tijden. Het rooster dat is opgesteld is tevens het vakantierooster voor de maanden juli en augustus. In de vakantieperiode zijn er dus meer vieringen dan normaal gesproken het geval is.
Het vastgestelde schema is als volgt:
  • Boxtel: zaterdagavond om 19.00 uur: per toerbeurt pastoor Geertjan van Rossem en kapelaan Marshal Stanislaus; zondagmorgen om 09.00 uur: kapelaan Marshal Stanislaus; zondagmorgen om 11.00 uur: pastoor Geertjan van Rossem.
  • Esch: zaterdagavond om 18.30 uur: per toerbeurt pastoor Geertjan van Rossem en kapelaan Marshal Stanislaus.
  • Lennisheuvel: in de maanden juli en augustus om de 14 dagen een H. Mis op zondagen, aanvang 10.30 uur: pastor Harry van den Tillaart.
  • Liempde: zondagmorgen om 09.30 uur, tevens televisiemis: pastoor Geertjan van Rossem.
De televisiemis vanuit de Sint Jans Onthoofdingkerk in Liempde blijft gewoon gehandhaafd en wordt rechtstreeks via Omroep Dommelland uitgezonden.

Het aantal zitplaatsen in de kerken is door de coronavoorschriften beperkt. De aantallen voor de vier kerken zijn als volgt:
  • de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel: maximaal 100 zitplaatsen;
  • de Sint-Willibrorduskerk in Esch: maximaal 50 zitplaatsen, met gezinnen meer;
  • de Sint-Theresiakerk in Lennisheuvel: maximaal 32 zitplaatsen, met gezinnen meer;
  • de Sint Jans Onthoofdingkerk in Liempde: maximaal 60 zitplaatsen, met gezinnen meer.
Omdat het aantal zitplaatsen (toegangsplaatsen) beperkt is, dienen kerkbezoekers zich aan te melden. De contactgroepen zelf hebben hiervoor uit een van de opgestelde systemen kunnen kiezen. De keuze per kerkdorp is als volgt:
  • de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel: via de computer, IPad of telefoon, of gewoon het secretariaat bellen: 0411 - 67 22 15;
  • de Sint-Willibrorduskerk in Esch: vlak voor de aanvang van de mis bij binnenkomst van de kerk;
  • de Sint-Theresiakerk in Lennisheuvel: door te bellen met 06 – 40 98 38 44 of een briefje in de brievenbus van Mijlstraat 73 stoppen;
  • de Sint Jans Onthoofdingkerk in Liempde: vlak voor de aanvang van de mis bij binnenkomst van de kerk.
In alle gevallen wordt uw naam, telefoonnummer en uw dag van aanwezigheid genoteerd. We kunnen dan met u contact opnemen als er bijzonderheden zijn.

Op de dag van de viering zelf wordt u door een of meerdere vrijwilligers ontvangen. Deze controleren of u zich hebt aangemeld of noteert alsnog uw naam en vraagt ook naar uw gezondheidstoestand. Daarna wordt u gevraagd uw handen te desinfecteren en wordt u naar een gemarkeerde zitplaats begeleid. Deze is herkenbaar aan een ‘sticker’, een pictogram, dat in de bank op de toegestane zitplaats is geplakt.

In elke kerk is een vaste looproute uitgezet en er mag niet worden gezongen. Bij de vredeswens worden geen handen gegeven en bij de communie zijn maatregelen genomen om dat veilig te laten plaatsvinden. U wordt dan gevraagd nogmaals uw handen te desinfecteren en er is een spatscherm geplaatst.

De bijdrage aan de collecte stopt u vóór de mis of na afloop in een daartoe achter in de basiliek geplaatste collectebus, schaal of mandje. U kunt deze bijdrage ook per bankoverschrijving overmaken, eventueel voor meerdere keren tegelijk. Na afloop verlaat u rustig op aanwijzing door de voorganger de kerk met in achtneming van de anderhalve meter afstand. Uiteraard houden wij ons allemaal ook aan de bekende RIVM-voorschriften.

Wij vragen u dringend om thuis te blijven bij corona-gerelateerde gezondheidsklachten. Maar bovenal heten we u na drie maanden van afwezigheid weer van harte welkom in onze kerken. Wij staan paraat, bent u er ook. We wensen u fijne vieringen toe…