Heilig Hartparochie Eenheid in verscheidenheid

Orgel weer op zijn plaats

04-12-2014

Ons orgel is weer helemaal bij de tijd

Het prachtige kerkorgel van onze parochie staat weer op zijn plaats en is weer helemaal bij de tijd. Dat wil zeggen, alles is zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat van 1868 teruggebracht. Het klinkt weer als weleer: vol, zacht, harmonieus en bovenal geweldig.

In de afgelopen weken heeft de firma Verschueren uit Heythuysen er een tandje bijgezet. De deadline is namelijk het sinterklaasweekend. En dat gaat lukken...
Op dit ogenblik wordt aan de grondige restauratie de laatste hand gelegd: een laatste (lucht) lek wordt gedicht, een deur wordt teruggehangen en een nog iets 'rammelende' toets wordt losgehaald en hersteld. Het is even doorwerken geblazen want op zondag de 14e december wordt het orgel na ongeveer 10 maanden afwezigheid weer in gebruik genomen.
Vanaf donderdag 4 december kan het orgel al worden bespeeld al zal dan nog niet alles 100 procent werken. Maar juist door het bespelen van het orgel komen de eventuele foutjes nog naar voren.

Op zondag 14 december a.s. wordt het orgel officieel in gebruik genomen. Dit gebeurt in een hoogmis die om 09.30 uur begint, nadat het orgel is ingezegend. Na de hoogmis zijn er korte toespraken, wordt het geldbedrag overhandigd en is er orgelspel van Bert Augustus.
's Middags om 14.00 uur is er een orgelconcert, verzorgd door Tommy van Doorn, voormalig Liempdenaar. Hiervoor is elke Liempdenaar welkom: de entree is gratis.
Voor foto's van de terugplaatsing van het orgel, zie hoofdstuk 'Fotoalbums', 'Gebeurtenissen in 2014'.

Elke orgelpijp krijgt weer zijn eigen plaats, maar niet nadat hij nogmaals is gecontroleerd