Geloven NU 2024

Weest Heilig

23-02-2020

Deze zondag vieren we de 7e zondag door het jaar. Het motto luidt: Weest heilig.
De Bergrede gaat verder. De Bergrede zegt dat wij gelovigen – in aansluiting op wat God in het Eerste Verbond heeft aangezet – dat wij ‘heilig’ kunnen zijn. Dit betekent natuurlijk dat we het slechte laten en het goede doen. Maar het is onvolmaakt ‘als we dit ‘heilig-zijn’ slechts verstaan als een ethisch afhandelen, een correcte levenswandel. Op de eerste plaats gaat het om een relatie met de Heilige, de goede God. Hoe onvolmaakt je wellicht ook kunt zijn: Hij is de bron, de basis, de wortel van waaruit je mag leven. Je mag vieren dat je verbonden met Hem garant staat voor de groei van dat Rijk van God. Dit vieren vindt zijn voeding in het vieren van de liturgie op deze Dag des Heren.

Aswoensdag 26 februari: Het thema luidt: Geloof in de Blijde Boodschap.
Op deze dag vieren we dat “as’ ons wordt opgelegd. Het is het begin van een tocht van veertig dagen naar Pasen.
De liturgie van onze kerk neemt ons mee met een ijzersterkte boodschap van omkeer, door vasten, gebed en delen met de minsten. Een omkeer die eigenlijk een toekeer is. Een afwenden van alles wat ons gevangen houdt naar een toevertrouwen aan de bevrijdende werking van Gods liefde en nabijheid. We vieren dit geheim en dat is meer dan een intellectuele exercitie. In het vieren van de omkeer worden we met hart en ziel meegenomen. Het raakt ons innerlijk zodat we uiterlijk gesterkt worden tot een bevrijdende levenswandel. En het teken vandaag is de as. As die niet alleen – als het ware – doods is. As kan ook de basis worden van waaruit iets nieuws groeit. ‘Uit de as herrezen’ wordt soms gezegd. Dat proces mogen we aan het begin van de veertigdagentijd ingaan.