Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

Bomen kerkhof Liempde gesnoeid

18-01-2017

Houtopstanden Liempdse R.K. begraafplaats weer op orde

Vorige week woensdag en donderdag is er twee dagen hard gewerkt om de houtsingel op de Liempdse R.K. begraafplaats van de Sint Jans Onthoofdingkerk weer op orde te brengen. De dunning en het snoeien van voornamelijk dood hout vloeit voort uit een deskundigenrapport uit 2001 van C.O.B.R.A. (Centrum voor Onafhankelijk Boomtechnisch onderzoek en Rationeel Advies).

Vanaf 2001 is gefaseerd gewerkt om de oorspronkelijke vorm van de houtsingel terug te krijgen en is een dunning uitgevoerd aan de zijde van de Keefheuvel om de houtsingel in optima forma verder te laten ontwikkelen. De laatste activiteit dateerde al weer uit 2006. Na ruim 10 jaar was het weer hard nodig om noodzakelijk onderhoud uit te voeren om daarmee de houtopstand tot volle wasdom te laten komen.

Nabij het monument voor ongedoopte kinderen moest omzichtig te werk worden gegaan bij het snoeien van een kolossale eikenboom. Om daarbij het monument - geadopteerd door het Liempdse gilde Sint Antonius Abt - te vrijwaren van beschadigingen werd de beeltenis van moeder en kind tijdelijk van de sokkel gelicht en de restanten zorgvuldig afgedekt.
Met de initiatiefnemer van het monument gildebroeder Jan van de Sande is contact gezocht om samen met de kunstenares Agnes Savelkouls het monument, als de weersomstandigheden dit toelaten, weer in ere te herstellen.

Door het periodiek onderhoud krijgt de houtsingel nu weer de kans om uit te groeien tot een groene bomenring om de Liempdse begraafplaats, waarbij thans nog gewerkt wordt aan een ontwerp om een natuurlijke eenheid achter de pastoorsgraven te creëren.
Voor een fotoreportage klik op deze link of op de onderstaande link.

Meer informatie:

De gesnoeide boom bij het monument voor ongedoopte kinderen

Doneer

Onderhoud begraafplaatsen