Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

Vormsel op De Hezelaar

29-05-2017

Een extra dimensie bij de Maria van Beauraingkapel op de Hezelaar

Op Hemelvaartsdag 25 mei jl. was de jaarlijkse eucharistieviering in de kapel van Maria van Beauraing aan de Hezelaarseweg in Liempde. De gebeurtenis die om 10.30 uur plaatsvond werd dit keer aangevuld werd met het toedienen van het H. Vormsel aan 12 jeugdigen door Monseigneur Schröder in een zonovergoten ambiance.

Het toedienen van het H. vormsel werd dit voorjaar gecombineerd met de jaarlijkse eucharistieviering van de buurtvereniging Hezelaar bij de Beauraingkapel. De combinatie was gewaagd omdat we niet wisten hoeveel mensen er zouden komen. Zouden we wel voldoende plaats hebben. Waren de weergoden ons goed gezind. Mochten de weersvooruitzichten slecht zijn dan konden we altijd nog in de kerk terecht. Maar kapelaan Geoffrey de Jong is blijkbaar niet vies van een gokje.

’s-Morgensvroeg om 08.30 uur begon de werkgroep vormsel van Liempde met het aankleden van de Beauraingkapel en het omliggende grasveld. Er werden 90 stoelen vanuit de kerk aangevoerd en samen met de stoelen van het buurtschap hadden we circa 200 zitplaatsen. Het weer was stralend!
De voorgangers waren kapelaan Geoffrey de Jong en vormheer Monseigneur Schröder en de muziek werd door MarieChristien verzorgd. Bijna vanzelfsprekend werden er alleen maar Marialiedjes vertolkt en die vielen in goede aard.

Dit jaar waren er 12 vormelingen te weten: Benthe, Bregje, Emma, Iris, Jens, Jente, Jitse, Joop, Joost, Jurre, Kim en Mijntje. Bij de aanvang van de viering haalden de kapelaan en de monseigneur de vormelingen op terwijl MarieChristien het Lourdeslied zong. Dat alleen al was een schitterend gezicht en maakte er een feest van.

De vormelingen hadden allemaal een taak zoals voorlezen, kaarsen aansteken, klaar maken van het altaar, collecte en bellen. Dat is intussen wel gebruikelijk maar dat geeft een enorme betrokkenheid en dat doet goed. En MarieChristien scoorde prima. Met haar Marialiederen kreeg de H. Mis een extra dimensie: fantastisch en dank daarvoor.

Er waren rond de 230 aanwezigen zodat helaas niet iedereen een zitplaatsje had. Tijdens de viering stopten ook vele passanten om deze opmerkelijke viering even bij te wonen. De reacties van de aanwezigen waren zeer positief en ook de vormheer Monseigneur Schröder was erg in zijn nopjes met het verloop van deze viering. Dank aan de leden van de werkgroep vormsel en aan de voorgangers…

De Beauraingkapel aan de Hezelaarseweg