Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

'Liemt, laot ’t klinken'

11-02-2024

Carnavalsmis in de Liempdse kerk |  ‘Liemt, laot ’t klinken

Op zaterdag 10 februari 2024 was de kerk van Liempde om 13.11 uur heel goed gevuld, zelfs de zijbeuken zaten meer dan de helft vol. De reden was de jaarlijkse Carnavalsmis die samen met de Ploegers werd gehouden. Het is de inmiddels bijna traditionele aftrap van het carnavalsweekend in Liempde. Dit jaar onder het motto: ‘Liemt, laot ’t klinken’. Jong en oud was verkleed en De Kromploegers verzorgde op een uitstekende wijze de muziek.

De kerk van Liempde was extra mooi aangekleed en de keurige bloemen en bloemstukken waren helemaal in de clubkleuren van de Ploegers: chapeau. Met veel prachtige liederen luisterde hofkapel De Kromploegers de viering op en dat schiep een prachtige sfeer.

Er waren veel mooie toespraken van Prins Jurgen van Haaren met hulp van zijn adjudant Han van Roosmalen. Die van de jeugdprinses Liv van Abeelen samen met haar adjudante Juul van Vlokhoven mocht er ook zijn. Met zijn allen zwaaien zij de scepter over het oud én jong Ploegersland.

In de toespraken werd (extra) vaak het woord ‘klinken’ gebruikt. Telkens als dat gebeurde klonk er een gejuich op ’vanuit de kerk’. Mede daardoor kwam de stemming er meteen goed in. De preek was zoals gewoonlijk weer helemaal anders en viel uit de toon. Wel in de toon van carnaval. Pastoor Geertjan had met pater John een aantal een aantal leuke anekdotes aan elkaar geregen die menige lachspier bewerkte. De ‘preek’ eindigde met een prachtig gezongen leid: ‘Knock, knock, Knock on heavens door’. Het refrein werd door alle bezoekers hard meegezonden en pastoor Geertjan voegde er tussendoor prachtige en toepasselijke coupletten aan toe.

Na de zegen besloot hofkapel De Kromploegers de dienst met een stevig lied om op te dansen en te hossen. Jong en oud sloot aan bij een deze polonaise en op een alleszins waardige en passende wijze werd de carnaval van Liempde ingeluid. En God zag dat het goed ging…

Kijk, luister én geniet nogmaals mee!
Klik op deze link of op de link hieronder en bekijk de foto-impressie van deze middag. Klik ook op deze link en bekijk en beluister ‘de preek van Geertjan en John’ en op deze link en luister naar een prachtige lied van De Kromploegers.

Meer informatie:

Carnavalsmis in de Liempdse kerk | ‘Liemt, laot ’t klinken’