Sint Jans Onthoofdingkerk Liempde

HHP en de Boeremèrt

02-04-2024

De Heilig Hartparochie plaatst zich in de kijker op de Boeremèrt van Liempde

Op Tweede Paasdag is in Liempde zoals elk jaar de Boeremèrt. Een feest van, voor en door Liempdenaren en voor velen van buiten. Een oer Liempds feest met oude gebruiken, spullen en ambachten en nog veel meer. De vijftigste versie dit jaar: proficiat fanfare Concordia en Comité Boeremèrt.
De weergoden waren de organisatoren goed gezind. Dit in tegenstelling tot de voorspelling in de dagen daarvoor. Daarmee was het Comité Boeremèrt heel blij en vooral ook de kraamhouders, figuranten en alle andere deelnemers zoals de vele muziekskes. Het was de hele dag gezellig druk en in de middag stroomden ook de terrassen vol.

Evenals vorig jaar was ook nu weer de Heilig Hartparochie met een eigen kraam aanwezig. Deze was fleurig aangekleed en trok royaal de aandacht. We stonden dan ook midden in het centrum tegenover het terras van ‘t Wapen van Liempde en de koetsen met de Belgische treekpaarden. Mooier kon niet. Als de paarden weer eens terugkwamen van hun rondje werden de bezoekers bijna onze kraam ingedrukt.

In de kraam lag allerhande documentatie over de parochie: folders, parochiegidsen, flyers, affiches, boekjes, oude bijbels, etc. Vanzelfsprekend was er ook van alles te koop. Zo lagen er tientallen spullen van kringloopcentrum Vincentius die door ons werden verkocht. Ook veel andere zaken, gekregen en gekocht gingen in de verkoop. De ‘handel’ liep goed en we konden Vincentius blij maken met een aardig bedrag. Ook de parochie beurde goed en de bemensing van de stand was na afloop tevreden.

Zoals gezegd, er was een goede aanloop. Veel  bekenden bezochten de kraam, de Liempdse bemanning kreeg hulp van drie dames uit Boxtel. Ook pastoor Geertjan en pater John gaven nadrukkelijk acte de présence en knoopten veel gesprekken aan met bezoekers van de kraam.

De vrijwilligers deelden gratis waxinelichtjes uit. Deze kon men in de Mariakapel van de Sint Jans Onthoofdingkerk of de Lourdesgrot in de kloostertuin aansteken. Deze kaarsjes vonden gretig aftrek.

Alles bij elkaar was het een zeer gezellige gebeurtenis. Veel aandacht en bekijks, redelijk mooi weer en veel blije mensen. Wat willen we nog meer… Ja weer een Boeremèrt met een kraam van de parochie. Maar dan wel volgende jaar. Dank aan alle vrijwilligers die een kleine of grote helpende hand hebben uitgestoken: tof.

Twee pastoors in een geanimeerd gesprek; wie is de echte?

Doneer

Onderhoud begraafplaatsen