Reliek Bernadette in de Sint-Jan

26-04-2024

Op bedevaart naar Den Bosch

Deze maand maakt een reliekschrijn van de heilige Bernadette een reis door Nederland. De reliekschrijn, met daarin een stukje bot van de heilige, alsook een stuk steen van de grot van Lourdes doet alle bisdommen in ons land aan. De laatste plaats waar de reliek van Bernadette in Nederland te bezoeken is deze dagen in 's-Hertogenbosch.

Van donderdag 25 april tot en met zondag 28 april is de reliekschrijn van de heilige Bernadette Soubirous in de Bossche Sint-Janskathedraal. Op een scherm is een continue live verbinding met de grot in Lourdes te volgen.

Donderdagavond 25 april om 19.00 uur is de reliek met een Pontificale Eucharistieviering verwelkomd. De reliekschrijn -het gouden kapelletje waar een klein stukje gebeente van de heilige Bernadette Soubirous in bewaard wordt- werd binnengedragen en geplaatst vlak naast het altaar. In een prachtig tafereel dat vertelt over Bernadette die een verschijning van Maria ziet.
Na de feestelijke Viering met bisschop De Korte en plebaan Blom werd een film over het leven van Bernadette getoond in de kathedraal "Je ma'apelle Bernadette". De Viering en de film werden druk bezocht. Het middenschip zat afgeladen vol. Onder de bezoekers ook velen uit onze parochie.

Vrijdag 26 april waren er ook onder andere de film "Je m'appelle Bernadette" en om 16.30 uur het rozenkransgebed. De reliekschrijn is van zeer nabij te aanschouwen. En menig kaarsje is opgestoken en gebed in stilte uitgesproken.

Het programma rondom de reliek in de Sint-Jan voor zaterdag en zondag is als volgt:

Zaterdag 27 april (Koningsdag)
- 08.15 uur Lauden
- 08.30 uur H. Mis
- 11.00 uur aanbidding van het Allerheiligste en sacrament van boete en verzoening
- 12.00 uur Rozenkransgebed
- 12.30 uur gezongen H. Mis
- 14.00 uur Film: Je m’appelle Bernadette (op groot scherm in de kathedraal)
- 16.00 uur Vespers

Zondag 28 april
- 10.00 uur Hoogmis
- 12.00 uur Eucharistieviering met Kinderwoorddienst in de Sint-Janskathedraal
- 13.15 uur Start gezinsprogramma in de tuin van de kathedraal
- 16.00 uur Mariaviering met lichtprocessie: ‘een uurtje Lourdes’

Het is zeker de moeite waard om een bezoekje te brengen aan deze tijdelijke bedevaartsplek in de Sint-Jan in Den Bosch. Of zoals de plebaan zo mooi zei in de Viering: "Het Lourdes aan de Dieze." Zondag eind van de middag neemt de Sint-Jan afscheid van de reliekschrijn en verlaat de het Den Bosch en Nederland.

Sint-Jan in Den Bosch: Links de reliekschrijn met reliek van Bernadette