Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Tommy van Doorn in de prijzen

24-07-2018

Onze ‘stadsbeiaardier’ Tommy van Doorn tweede in internationaal concours

Op muzikaal gebied gebeurt er meer opmerkelijks in Liempde en Boxtel dan ‘We are Electric’. Onze stadsbeiaardier Tommy van Doorn - geboren Boxtelaar, inwoner van Schijndel - heeft de tweede plaats behaald tijdens het internationale interpretatieconcours dat op 6 juli jl. plaatsvond in Kampen en Zwolle. Een fantastisch resultaat voor onze talentvolle beiaardier die tevens titulair-organist is van onze Sint-Petrusbasiliek. Namens de hele parochiegemeenschap van harte gefeliciteerd!

De honderdste verjaardag van de Nederlandse Klokkenspelvereniging was aanleiding om een Internationaal Beiaardconcours te organiseren. Op de beiaard van de Peperbus in Zwolle en de beiaard in de Nieuwe Toren te Kampen.
Kandidaten was gevraagd om een programma voor deze twee totaal verschillende instrumenten samen te stellen. De meeste van de 51 klokken van de beiaard in de Peperbus werden in 1929 gegoten door John Taylor en zijn evenredig zwevend gestemd. De beiaard van de Nieuwe Toren bestaat grotendeels uit door François Hemony in 1660 gegoten klokken in middentoonstemming.

Na een voorselectie werden vijf beiaardiers uitgenodigd om dit programma ook daadwerkelijk uit te voeren. Op de Peperbus klonken in de ochtend originele beiaardcomposities en het verplichte werk “Centenary bells” van Leo Samama, terwijl ’s middags in Kampen bewerkingen van muziek uit de barok vertolkt werden. De jury bestond uit Arie Abbenes (voorzitter), Ellen Dickinson (USA), Bernard Winsemius, Frans Haagen, en Koen Coseart (B). De Zwolse Beiaard Stichting en de Beiaardkring Kampen zorgden dat de hele dag in harmonie verliep.

De prijsuitreiking vond plaats in de Gouden Zaal van het Stedelijk Museum in Kampen. Aldaar gaf Stadsomroeper Bertus Krabbe met luide en plechtige stem eerst een samenvatting van het concours. NKV-voorzitter Ada Boerma bedankte de organisatie en benadrukte nog eens het belang van het promoten van de beiaard en beiaardmuziek als cultureel erfgoed. Burgemeester Bort Koelewijn van Kampen vertelde over de plaatselijke beiaardcultuur en reikte de oorkondes uit aan de prijswinnaars.
De eerste prijs ter waarde van € 2.500 was voor Toru Takao (Japan). Onze Tommy van Doorn won de tweede prijs. Deze en de andere drie winnaars ontvingen ook een aardige geldprijs.

Uniek dat deze grote muzikaliteit, beiaardier én organist, in één persoon Tommy van Doorn is verenigd en daar zijn we als parochiegemeenschap en heel Boxtel bijzonder trots op. Hopelijk mag hij onze basiliek nog heel veel jaren op beide muzikale terreinen naar buiten vertegenwoordigen en Boxtel op die manier extra promoten. Tommy nogmaals van harte gefeliciteerd… Voor meer informatie, klik op deze link.

Meer informatie:

Rommy van Doorn, hier achter het toetsenbord van het Smits-orgel in de Sint-Petrusbasiliek