Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Onlineconcert Minne Veldman

17-05-2021

Onlineconcert Minne Veldman op het Smits-orgel van onze basiliek

Op vrijdag 21 mei 2021 verzorgt organist Minne Veldman een online orgelconcert op het Smits-orgel van de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Om 20.00 uur komt de link met de registratie van zijn concert online op het YouTubekanaal van de organist: https://www.youtube.com/MinneVeldmanOrganist.
Nu het tijdelijk niet mogelijk is om concerten fysiek te bezoeken, is er op deze manier toch de gelegenheid om te genieten van een orgelconcert. Veldman brengt zo iedere week op vrijdagavond een concert gespeeld op de fraaiste orgels van Nederland

Het programma:
  • 1. Peter Eilander (1957) - Fantasie "God is getrouw, Zijn plannen falen niet"
  • 2. Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Trio super "Herr Jesu Christ, dich zu uns wend", BWV 655
  • 3. Johann Sebastian Bach (1685-1750) - "Komm, Gott, Schöpfer, Heiliger Geist", BWV 667
  • 4. Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) - Thema mit Variationen (Sonata d-moll, Wq 69)
  • 5. Hans Uwe Hielscher (1945) - Variationen über "Frère Jacques"
  • 6. Claude Bénigne Balbastre (1724-1799) - Canonnade
  • 7. Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817-1869) - Verset en ré majeur (L'Organiste moderne, 2ème livraison)
  • 8. Léon Boëllmann (1862-1897) - Suite Gothique, opus 25
  •     * Introduction-Choral
  •     * Menuet Gothique
  •     * Prière à Notre Dame
  •     * Toccata
  • 9. Minne Veldman (1980) - Koraalfinale Psalm 138 "'k Zal met mijn ganse hart Uw eer vermelden, Heer
Over de organist:
Minne Veldman (1980) ontving zijn muzikale opleiding aan het conservatorium in Zwolle. Met zo’n 50 orgelconcerten per jaar door heel Nederland is hij een veelgevraagd concertorganist. Van zijn orgelspel verschenen 12 solo-CD’s, opgenomen op toonaangevende historische orgels in Nederland. Daarnaast verschenen cd's met samenzang onder zijn leiding vanuit Kampen en Hasselt. Op internet staan honderden video's van zijn orgelspel. Ook trad hij op als organist en dirigent in het TV-programma Nederland Zingt van de Evangelische Omroep en gaf hij concerten in Zuid-Afrika, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Hongarije.

Als kerkorganist is hij actief sinds 1994, eerst in de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) te Hasselt en sinds 1998 in de Rehobothkerk te Urk. Daarnaast geeft hij orgelles en is hij als dirigent werkzaam bij twee mannenkoren, twee gemengde koren en een kinderkoor. Hij schrijft veel orgelmuziek en koormuziek. Van zijn hand verscheen voor orgel onder meer een serie 'Koraalbewerkingen' (25 delen) en een serie 'Eenvoudige Psalmbewerkingen' (4 delen).

Om zijn enthousiasme voor het orgel en de orgelmuziek uit te dragen en te delen met jong en oud, organiseert Minne Veldman verschillende evenementen. Zo is hij de drijvende kracht achter het Orgelfeest (www.orgelfeest.nl), de YouTube-Orgeldag (www.youtube-orgeldag.nl), Orgelzomer Urk (serie woensdagmiddagconcerten in de Bethelkerk) en de Zomerserie Orgelconcerten Vollenhove.

In 2019 vierde Minne Veldman zijn 25-jarig jubileum als organist met een jubileumtour door onder meer Parijs en Zuid-Afrika. Meer informatie is te vinden op zijn website: www.minneveldman.nl.

Minne Veldman