Sint-Petrusbasiliek Boxtel

Oorverdovend applaus Tommy

11-07-2021

Niet minder en niet meer dan 100 bezoekers bij dit grandioze orgelconcert. Onze Lieve Heer hield de vinger aan de pols: iedereen had toegang en kon genieten.

Tommy van Doorn gaf zondag 11 juli een prachtig concert op het Smitsorgel in de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. In het kader van zijn in 2020 behaalde 2 successen ( diploma beiaardier aan de Nederlandse Beiaardierschool in Amersfoort, onderdeel van het Utrechts Conservatorium) en zijn afronding van de studie muziekwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht, werd hij na afloop van het concert door burgemeester Ronald van Meygaarden en onze pastoor Geertjan van Rossem, namens het parochiebestuur toegesproken en gehuldigd na een fantastische orgelbespeling.

Tommy had, in overleg met de SKB (Stichting Kerkconcerten Boxtel),waar hij ook als artistiek adviseur aan is verbonden, een zeer gevarieerd concertprogramma samengesteld uit de vele verzoeken die in september-oktober vorig jaar reeds binnen waren gekomen.
Toen moest hals over kop half oktober het concert worden geannuleerd wegens corona.
Gisteren vond dit uitgestelde concert alsnog plaats en konden precies 100 mensen, die bij binnenkomst in de kerk werden geregistreerd, genieten van hun eigen verzoeknummers.
Heel fijn ook, dat niemand de toegang tot de basiliek te hoefde worden ontzegd, want dat zou sneu zijn geweest. Onze Lieve Heer hield m.i. de vinger aan de pols en zorgde ervoor, dat er zich niet minder en niet meer dan 100 bezoekers hebben gemeld bij de basiliek.
Tommy speelde fraaie orgelklassiekers van o.a. de Duitse barokcomponisten J. Pachelbel, G. Böhm en J.S. Bach. Verder vertolkte hij luchtige orgelmuziek van Italiaanse meesters, zoals B. Pasquini en L. Gherardeschi. Tevens speelde hij het sfeervolle “Prière à Notre Dame” van de Fransman Leon Boëlmann (1862-1897). Ook nog een orgelwerk van de Nederlandse componist-organist Daan Manneke kwam aan bod: Vijf versetten op een avondhymne, “Aleer het licht ten avond raakt”, dat heel sfeervol werd gebracht.
Daarnaast werd nog een song van de Beatles, door Tommy zelf bewerkt voor orgel, uitgevoerd. Met de werken van de 2 Franse componisten Julien Bret (47 jaar) en de beroemde componist-organist Louis James Alfred Lefébure (1817-1869) werd het unieke concert besloten. Bij allebei de muziekstukken kwamen romantische en swingende klanken uit het monumentale Smitsorgel naar boven en beneden, waarbij de toehoorders zichtbaar genoten.
Na een oorverdovend minutenlang applaus sprak de burgemeester Tommy toe en prees zijn virtuoze orgelspel. Onze pastoor Geertjan van Rossem sloot zich bij die woorden aan en feliciteerde Tommy, net als de heer Ronald van Meygaarden dat eerder ook had gedaan, opnieuw met zijn behaalde successen en in het bijzonder voor het mooie concert.
Van het gemeentebestuur was verder nog aanwezig de nieuwe wethouder van cultuur de heer Hans Heesen. En ook de oud-wethouder mevrouw Marusjka Lestrade gaf acte de présence.
En van het parochiebestuur, waren naast onze pastoor ook nog mevrouw Yvonne de Riet en de heer Frans van den Berk naar dit bijzondere concert gekomen. Heel leuk ook voor Tommy.

Het was een prachtige middag, waarlijk een feest voor oog en oor. Met dus hoog bezoek van gemeentebestuur en parochiebestuur. Dik verdiend!!! Laten we met zijn allen trots en zuinig zijn op een zulk groot muzikaal talent.
Bekijk het fotoalbum en klik hier.

Hans van der Haagen
(Registrant bij dit orgelconcert van Tommy. En zelf ook organist in de Sint-Petrusbasiliek op o.a. het Smitsorgel.)

Zie ook het artikel van titulair-organist Tommy van Doorn zelf. Ga naar de hoofdsite door bovenin op het parochielogo te klikken, ga dan naar het kopje 'nieuws' en klik vervolgens op de titel "Tommy: Smitsorgel is een feest".

Met dank aan familie Van Doorn voor de foto.

Burgemeester Van Meygaarden spreekt Tommy lovend toe